Bra utbildning i en trygg skola som arbetar med skolans demokratiska uppdrag kan förebygga att unga dras till våldsbejakande extremism. Det är en av slutsatserna i Skolverkets rapport till regeringen om skolans roll i arbetet mot våldsbejakande extremism.
Det är ingen slump att Göteborg har haft så många IS-resenärer. Där finns en hel organisation med skolor och föreningar som för ut den jihadistiska ideologin, skriver Expressen på ledarplats.
Som Expressens ledarsida konstaterat så illustrerar fallet med friskolan några av den svenska skolans inbyggda systemfel. Det slutar inte där, skriver Daniel Swedin på ledarplats..
På Lorensbergaskolan i Ludvika har rektorer gått ut i media för att visa att dom är emot att nazisterna kom till skolan innan valet och för att försöka sprida partiets buskap till eleverna.
Irma fick sin hemadress uthängd på nätet på grund av sitt engagemang i Fi:s ungdomsförbund Unga feminister. Elias håller låg profil i sin skola, eftersom hans engagemang i SD:s ungdomsförbund Ungsvenskarna kan väcka starka reaktioner. De allra yngsta politikerna är fortfarande skolelever och ibland får de inte ens rösta själva. Men hat och hot på…
Vi har tre våldsbejakande grupper i Sverige – högerextrema, vänsterextrema och islamister. Vi måste börja tala klarspråk islamismens hot mot vår demokrati, skriver Robert Hannah, riksdagsledamot (L), ättling till överlevande från folkmordet Seyfo/Armeniska folkmordet.
Raoul Wallenbergpriset 2018 går till Jonathan Leman för sitt outtröttliga arbete mot antidemokratiska rörelser i Sverige idag. Jonathan är researcher på tidningen Expo och fungerar som en särskild resurs för lärare som arbetar med Toleransprojektet.
Gårdagens uppgift, att Forum för levande historia har producerat ett digitalt undervisningsmaterial som lärare skall använda sig av vid undervisning om Förintelsen i skolorna, låter som goda nyheter. Men vid närmare påsyn uppstår flera olustiga frågetecken, skriver Fredrik Haage på ledarplats.
Historiemyndigheten ägnar sig åt en vilseledande skrivning av samtidshistorien när den tonar ned judehatet bland muslimer, skriver Naomi Abramowicz på ledarplats.
Forum för levande historia har tagit fram ett webbmaterial som ska hjälpa lärare som möter förintelseförnekare i klassrummen, rapporterar Ekot. Enligt Christer Mattsson, som föreläser om hur lärare ska bemöta antisemitism, har det blivit vanligare att elever förnekar förintelsen. Hör honom berätta vad som sägs i klassrummen och hur lärare ska bemöta förnekarna.