Dyslexi tar sig uttryck i olika former, inte bara genom läs-och skrivsvårigheter. "Funktionsvariationen bottnar i en begränsad språkmedvetenhet", säger forskaren och specialpedagogen Anna Fouganthine.
Talerättsfonden företräder i detta fall barn med dyslexi och som har blivit diskriminerade i samband med nationella provet. De stämmer 3 kommuner samt kräver skadestånd från Skolverket.
Tre kommuner stämdes på fredagen för diskriminering mot barn med dyslexi, framför allt i samband med nationella provet. Talerättsfonden mot diskriminering, som företräder barnen, planerar även att kräva skadestånd från Skolverket genom JK.
Dyslexiförbundet och Talesrättsfonden lämnar in en stämningsansökan mot tre kommuner, skriver de i ett pressmeddelande på fredagen. Detta för att kommunerna ska ha diskriminerat mot barn med dyslexi på nationella provet.
Lärare kan inte tillräckligt mycket om dyslexi, menar Christina Hellman, ordförande för Svenska Dyslexiföreningen. "Man måste återinföra klassisk läs- och skrivinlärning på lärarutbildningen."
Med all kunskap som finns om elevers olika svårigheter är det förvånande att vi fortfarande tycker att den skrivna texten är så viktig för inlärningen. Vi måste tillåta även andra sätt att lära och visa vad man kan, skriver Gunilla Danielsson, förälder till en bokmal med dyslexi.
Dyslexia affects up to 10% of the population, but until recently it was thought to be a pseudo-medical diagnosis used by parents to explain their children’s poor performance in reading.