Med all kunskap som finns om elevers olika svårigheter är det förvånande att vi fortfarande tycker att den skrivna texten är så viktig för inlärningen. Vi måste tillåta även andra sätt att lära och visa vad man kan, skriver Gunilla Danielsson, förälder till en bokmal med dyslexi.
Dyslexia affects up to 10% of the population, but until recently it was thought to be a pseudo-medical diagnosis used by parents to explain their children’s poor performance in reading.
Det finns nästan tiotusen gymnasie- och grundskolelever med grav språkstörning i Sverige, men kommunerna efterlyser mer kunskap i hur man kan anpassa skolan till dem. Det visar en kartläggning över Stockholms, Uppsalas och Gotlands län.
Värmland har bland de längsta köerna i landet för utredning av läs- och skrivsvårigheter. I dag står fler än 400 i kö och den förväntade kötiden är drygt två år. Men nu ska kön kortas och det rejält.
Diskussionen om inkludering eller inte behöver inte bli ett ideologiskt krondike, om man vet att allt till slut kokar ner till frågor om lärandets innehåll, lärares och elevers drivkrafter och samspelet dem emellan. Det skriver specialpedagogen Marie Gladh i en krönika.
Otte procent af folkeskolens elever har taget den nationale ordblindetest, siden den blev indført i februar 2015, og to ud af tre har vist sig at være ordblinde. Det viser en ny analyse. Alle kommuner bruger testen, men der er stor forskel på omfanget.
Dysleximässan hölls den 20-21 oktober i Gävle i år. Arrangör är som tidigare år Dyslexiförbundet och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) är samarbetspartner.
Prins Carl Philip berättar nu öppet om den kamp han bedrev i det tysta under sin tid i skolan. Tillsammans med prinsessan Sofia vill han nu hjälpa andra.