Ledarredaktionen diskuterar hur coronakrisen påverkar skola och utbildning i Sverige med rektor Hans Jakobsson, skolchef Hamid Zafar och Isak Skogstad (L). (webb-radio)
När coronakrisen har lagt sig kommer flera skolor att fortsätta med den digitala undervisningen. Det tror Marcus Larsson, lärare och engagerad i tankesmedjan Balans, som befarar att lärare kommer behöva strida för att slippa sämre arbetsförhållanden.
Skolchefer och rektorer ställer frågor om pandemin och elever med behov av stöd. Frågorna besvaras av Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolverket, Sveriges kommuner och regioner och Friskolornas riksförbund. Se webbinarierna som sändes den 14 april. (webb-tv)
Pandemin innebär en upp och nervänd värld för barn och ungdomar, och elever som redan innan krisen hade behov av stöd är en riskgrupp. Det skriver Specialpedagogiska skolmyndighetens Fredrik Malmberg.
Distansundervisningen för gymnasieelever i stadens kommunala gymnasieskolor gör att många elever mister ett viktigt mål mat varje dag. För familjer med ansträngd ekonomi eller förändrad social situation kan det slå hårt.
Digitalisering är en prioriterad fråga och pedagogerna är väl utrustade. Däremot finns det mer att önska av den digitala infrastrukturen, visar en färsk enkät som Umeå universitet drog igång bara några dagar efter beslutet att stänga gymnasieskolorna.
Som lärare kan jag jobba hur mycket som helst och det riktigt kluriga är att jag även kan jobba var som helst. Det är ingen nyhet. Tidig lärdom var att lära sig sätta stopp i arbetsflödet, att ha en tydlig att-göra-lista och hålla sig till den, skriver läraren Karin Boberg i ett blogginlägg.
På Midsommarkransens skola i södra Stockholm kommer årets utspring att arrangeras digitalt. På grund av coronapandemin blir det i år inget klassiskt studentutspring på Stockholms gymnasieskolor.
Mohammed Ibrahim Delawar från Afghanistan är en av de som just nu läser SFI, Svenska för invandrare, på distans på grund av coronaviruset. SFI-läraren Anouk Jolin berättar att det har varit en utmaning för elever och lärare att ställa om undervisningen.
Vem ser till att barnets begränsningar utgår från adekvat oro kring smittspridning och inte är ytterligare ett sätt att begränsa livsutrymmet, ett socialt våld förklätt i omsorg? skriver Nationella kompetensteamet mot hedersrelaterat våld och förtryck.
Vissa barn kan drabbas hårdare än nödvändigt av coronakrisen när gymnasieundervisningen sker på distans – det menar Rädda Barnen. Nu uppmanar de politiker i Halmstad att se till att elevernas olika förutsättningar inte påverkar utbildningen.