Även om en majoritet av eleverna vill slippa distansundervisning, men det finns också de som vill slippa en störande klassrumsmiljö och krav på att passa in.
Andelen barn och unga som testas positivt för covid-19 ökar. Detta har lett till att flera skolor runtom i landet har fått bedriva hemundervisning för barn i lågstadiet.
Mattelärare på gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby har under pandemin märkt att resultaten i matematik försämrats och oroar sig över ett kunskapstapp – nu har man infört extra mattelektioner på plats för de som behöver.
Digitala inslag i skolan bör enbart användas som en nödlösning under pandemin. När den är över måste även distansundervisningen vara det, skriver Anela Murguz på ledarplats.
Läraren Lena Tallberg delar med sig av sina vardagstankar kring livet med fjärrundervisning och likheterna med stora tv-sändningar. ”Folk på tv vet inte hur bra de har det tänker jag. Ingen kräver att tittarna ska ha fattat, reflekterat och skapat ny kunskap, att de ska ha bildats rentav”, skriver hon.
47 procent av tillfrågade lärare överväger allvarligt att byta yrke om distansundervisningen utökas, enligt Lärarförbundet. Andra vice ordförande i Lärarförbundet i Linköping Jessica Milch vittnar om att många lärare tycker distansundervisning är krävande på olika sätt.
Lärarförbundet publicerar i dag en rapport om att distansundervisning kan göra läraryrket mindre attraktivt. Enligt en annan undersökning som AcadeMedia har gjort är medarbetare, elever och föräldrar nöjdare i år jämfört med tidigare år. Hör Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, Paula Hammerskog, AcadeMedia och Anna Ekström, (S). (webb-radio)
Nu kommer Lärtimmen för lågstadiet och Förskoletimmen med Johannes – en satsning från UR för att stötta yngre barn och deras föräldrar under pandemin. Med en mix av UR:s pedagogiska och roliga utbildningsprogram blir lärandet lustfyllt och skärmtiden högkvalitativ när barnen är hemma.
Nära hälften av alla lärare överväger att sluta om undervisningen i framtiden innehåller mer fjärr- och distansundervisning. Det framgår av en rapport hur lärare ser på sin roll när skolan digitaliseras.
Gymnasieeleverna kan inte vänta på framtida insatser från regeringen utan behöver kompenseras nu. Vi har fem förslag som vi vill se genomförda, skriver företrädare för flera elevkårer.
Rapporten visar att det finns uppenbara problem, liksom farhågor, för att de digitala arbetssätt som varit nödlösningar under pandemin ska bli bestående när samhälle och skola återgår till normala förhållanden. Många lärare varnar för att tekniskt möjliga digitala arbetssätt tränger ut pedagogiskt bättre arbetssätt. (pdf)
Fyra av fem lärare menar att deras jobb skulle bli mindre givande med en ökad andel fjärr- och distansundervisning efter pandemin. Nästan varannan skulle allvarligt överväga att byta yrke. Det framgår av rapporten Digitalisera inte bort lärarprofessionen som Lärarförbundet presenterar i dag, torsdag.