När 16-åriga Kiwa Söderman är på väg till skolan i Stockholm är hon redan uppe i en skärmtid på två timmar. – Det första jag gjorde när jag vaknade var att kolla Snapchat.
Rapporten bygger på kunskap från vetenskaplig litteratur, enkätundersökningar och dialoger med barn och unga, föräldrar och ungdomsorganisationer. Rekommendationerna bygger även på kunskap om vad barn och unga behöver för att utvecklas och må bra, och om utveckling och mognad i olika åldrar. (pdf)
Barn under två år bör inte använda skärm alls. Det var ett av råden när Folkhälsomyndigheten presenterade sina nya rekommendationer för barn och ungdomars användning av digitala medier.
Pisa-bossen Andreas Schleicher menar att mobilen är en av bovarna bakom de svenska katastrofresultaten i Pisa-undersökningen. Nu kommer Folkhälsomyndigheten med nya rekommendationer för barns skärmanvändning.
Barn under två år ska helst inte ha någon skärmtid alls och tonåringar ska högst ha tre timmar skärmtid. Det enligt Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer. "Allt för länge har utvecklingen där smartphones tränger in i våra och våra barns liv fått fortgå", säger socialministern.
Allt fler slöjdlärare introducerar digitala verktyg i undervisningen. Enkäter visar att elever är positiva, men vissa lärare är skeptiska. "Det finns en rädsla för att det praktiska hantverket skulle vara hotat", säger Mikaela Karimi som driver projektet ”Framtidens slöjd”.
Elever skriver allt mindre för hand. I takt med att datorer, surfplattor och mobiler kommit in i undervisningen. Men på Bäckängsgymnasiet i Borås har man en lösning på problemet.
På Skive Gymnasium går de ind i fremtiden med en metode, der er så gammel, at vi brugte den, da jeg selv gik der for mere end 20 år siden. Målet er at genvinde fokus og nærvær.
Flertallet av politikerne i Nordre Follo vil fjerne nettbrettet fra første trinn, men flere lærere og et samlet rektorkorps slår nå ring om det digitale hjelpemiddelet.