I det 174:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Matteappens grundare Henrik Appert. I dagens avsnitt diskuterar de edtech och individanpassat lärande. (webb-radio)
Föräldrar har programmerat ett alternativ till Stockholms stads skolplattform. Till appen använder de öppen data från kommunen, vilket de nu polisanmäls för.
Sedan början på februari har föräldrar i Stockholm kunnat använda en hemmasnickrad app istället för stadens kritiserade Skolplattform. Men kanske inte länge till. Efter en egen utredning har utbildningsförvaltningen nämligen kommit fram till att appen kan strida mot lagen – och har därför beslutat att göra en polisanmälan.
S i Stockholms stad vill starta ett gymnasium inriktat på it-teknologi. I motionen föreslås ett gymnasium med flera utbildningar för att mäta arbetsmarknadens behov av digital kompetens. Men den blågröna majoriteten säger nej.
Programmering och digital kunskap behöver lyftas mer i skolan. Det skriver flera företrädare för techbranschen i ett öppet brev till utbildningsminister Anna Ekström. "I dag är intresset snedfördelat och där har skolan en viktig kompensatorisk roll", säger Åsa Zetterberg, It & Telekomföretagen.
Coronapandemin kan och ska förändra spelreglerna för hur vi jobbar med teknik i den svenska grundskolan. Det skriver Anna Westermark, Sverigechef Clio.
Med en digital penna slipper eleverna spilla tid och koncentration på att leta efter de rätta tangenterna på datorn. Men för att klara de nya nationella proven i matematik måste eleverna börja träna – och lärarna behöver stärka sin digitala kompetens.
Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet: Problemet med kommunsektorns beslutsfattare är att de allt för ofta tror sig veta bäst – mycket bättre än de som dagligen arbetar med lärande och skolutveckling, nämligen lärarkåren.
I ena ringhörnan står föräldrar, som tröttnat på stadens utskällda skolplattform, och byggt en egen app. I den andra står staden, som ser appen som ett hot mot elevers och föräldrars personuppgifter. Nu kan konflikten avgöras i domstol.
Nationella proven i matematik kan bli både digitala och manuella. Provet ska pröva kunskaperna i matematik, inte hur duktig man är på att förstå en viss typ av digitalt verktyg, betonar Anders Boman, enhetschef på Skolverket.