Vi kommer inte undan digitaliseringen, anser Förskolans krönikör Marie Eriksson. Vad den borde handla om är hur man införlivar den i utforskandet av vår omvärld.
För att fler barn och unga ska få upp ögonen för NO-ämnena har Region Sörmland – via en mångmiljonsatsning – under måndagen sjösatt den digitala lärplattformen ”Modda Sörmland”.
Med ”varm teknik” vill de precis som företagsnamnet antyder bryta användarnas isolering. No Isolation har lanserat en skolrobot för långtidssjuka barn och datorn med bara en knapp för digitalt isolerade äldre.
Att låta barn använda skärmar uppmuntras i läroplanen redan för förskolan. Men de yngre barnen behöver i första hand vara fysiskt aktiva och leka och interagera med andra barn och vuxna, skriver forskare.
På Mellersta Förstadsskolan är tre fjärdedelar av ledningen googlecertiferade pedagoger och man har satsat hårt på att utbilda all personal. Nu är hela skolan digitalt certifierad och tack vare de digitala verktygen kan man variera undervisningen.
Utnyttja tv- och dataspel som läromedel i skolan – och skapa fler spel som sprider europeiska värderingar och mångfald. Maningen kommer från EU-parlamentets kulturutskott som nu efterlyser en gemensam plan från Bryssel.