I dag är den svenska skolan styrd av digitala läromedel på många sätt. Till viss del är det bra, då samhället kräver en viss nivå av teknisk kompetens. Men det kan bli för mycket av det goda, skriver Fanny Jönsson på ledarplats.
Södertälje kommuns nya söktjänst ska göra det lättare för elever att utifrån sina godkända betyg se vilka gymnasieprogram och skolor de kan söka till i kommunen. Eleverna på Wasaskolan är med i en referensgrupp för att kunna utveckla verktyget vidare.
Skolverkets digitaliseringsstrategi för förskola och skola verkar inte vara baserad på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund, särskilt hjärnforskning. Det skriver Hugo Lagercrantz, emeritusprofessor i barnmedicin vid Karolinska Institutet.
Har de digitala verktygen i skolan och förskolan gjort skillnad? En studie från IFAU för några år sedan visade att kunskapsresultaten inte påverkades alls på skolor där alla elever hade en egen dator – förutom hos elever med lågutbildade föräldrar. Där visade studien på en viss försämring av kunskapsresultaten.
Ale kommun är i färd med att koppla upp en av sina skolor med sensorer och AI. Förhoppningen är att det dels kan bidra till smartare energianvändning, dels bli underlag för diskussioner under lektionerna kring hållbarhet och klimatavtryck.
Var tredje lärare stoppas från att köpa läromedel och 40 procent av lärarna saknar inflytande över inköp av digitala läromedel. Det visar Lärarens granskning. Nu ryter skolminister Lotta Edholm (L) ifrån i en debattartikel i Expressen.
Att rusta elever med digital kompetens och att använda digitala verktyg och läromedel för att öka kvaliteten i undervisningen, det är de två viktigaste målen som lyfts fram i Skolverkets förslag till ny nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet.
Utvecklad AI-teknik skapar nya problem på universiteten. Studenter själva tror att chatboten ChatGPT kommer öka fusk i studiesammanhang. "Folk älskar ju att fuska, så ja, man förväntar sig att chatten kommer användas för det tyvärr, säger studenten Victor Picaut.
Högskolan i Halmstad ökar kontrollerna mot fusk efter lanseringen av nya AI-tjänsten ChatGPT. Se vicerektorn Malin Hallén kommentera vad lärosätet behöver göra för att på sikt jobba mot fusket – och med AI-tekniken.
Det började med att skolorna uppmärksammat att eleverna hade bristande kunskaper i svenska språket. Nu intensivtränar alla årskurser i grundskolan läsning och med hjälp av AI-teknik kartlägger skolorna deras utveckling.