Ett hjälpmedel som man inte kan blunda för – eller en fara för inlärningen. Frågan om hur datorer och skärmar ska användas i skolan delar forskare och experter på området.
Artificiell intelligens är i sig inte ett problem. Men det fungerar inte att använda elevtexter som skrivits av en bot som betygsunderlag, skriver Mårten Hemström i en slutreplik.
Att ta ifrån skolans elever möjligheten att arbeta med artificiell intelligens är att ta ifrån dem möjligheter i deras framtida liv och arbeten. Det skriver Katarina Stensson, Piratpartiet, i en replik.
De nationella proven i grundskolan närmar sig. Något som kan bli svårare att betygsätta när lärare inte vet vem som författat de inlämnade texterna. En elev eller artificiell intelligens. Hör Henrik Birkebo, gymnasielärare i svenska och engelska och utbildningsminister Mats Persson (L). (webb-radio)
AI-boten ChatGPT har skapat en het debatt inom skolan, där en del menar att den borde förbjudas. Nu godkänns den i en gymnasieutbildning. "Tittar man tillbaka i tiden fanns det liknande diskussioner när miniräknaren kom", säger professorn Mikael Wiberg.
Snart är det dags för de nationella proven – de som ska garantera ett uns av rättvisa och rättssäkerhet i glädjebetygens tid. Men hur säkra är de nationella proven? skriver Expressens ledarredaktion.
Vi ställer orimliga krav på dagens barn att de måste lära sig hantera de digitala verktygen på ett ansvarsfullt sätt, skriver Anders Sundell på ledarplats.
Över hälften av alla 9-12 åringar upplever att de använder sociala medier så mycket att det går ut över sömn, skolarbete och motion. Det visar en undersökning från Statens medieråd.
Att våra barn- och ungdomar tillbringar allt mer tid vid skärmar och Sociala medier oroar inte Skolverkets undervisningsråd Tammi Gustafsson Nadel. Däremot ser hon risken att de läser för lite.
Den nye regering vil begrænse elevernes skærmtid i folkeskolen. Det har antændt en livlig debat om brugen af digitale læremidler. For bør fokus være på antallet af skærme eller kvaliteten af den undervisning, der foregår med dem?