En operation tvingade Hugo Lindgren i Högsby att stanna hemma från skolan i tre månader. Med hjälp av en robot i klassrummet kunde Hugo hänga med i undervisningen utan att halka efter.
Rapporten om digital inkludering och utanförskap Sverige i samarbete med Internetstiftelsen visar att trots en ung och i många fall mycket digital befolkning finns tecken som tyder på att tillgången till det offentliga digitala Sverige inte är lika hög i utsatta områden jämfört med övriga Sverige. (pdf)
Järvaveckan Research släpper i samarbete med Internetstiftelsen en ny rapport om digital inkludering och utanförskap i Sverige. Rapporten visar att trots en ung och i många fall mycket digital befolkning finns tecken som tyder på att tillgången till det offentliga digitala Sverige inte är lika hög i utsatta områden jämfört med övriga Sverige.
Vi vill att skolan prioriteras som särskilt angelägen och att de offentligt finansierade privata aktörerna inom utbildning omfattas av lagen, skriver Jannie Jeppesen, vd för Swedish Edtech Industry.
Nu er der en dato for, hvornår regeringen senest er klar med en meget ventet udmelding om elevernes Chromebooks. Men den dato ligger alt for sent i forhold til skolernes planlægning, siger skoleledernes formand.
Regeringen har redan bromsat användningen av digitala hjälpmedel, som läsplattor, i förskolan. Nu vill arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson fortsätta att gå från skärm till pärm även i lågstadiet – i I linje med beprövad forskning, menar han.
Vem är det som kör, egentligen? Avsaknaden av en nationell digitaliseringsstrategi riskerar att öka den digitala klyftan i Sverige. Det skriver Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson.
Microsoft OneNote can be a useful tool for teaching English lessons, such as by supporting organization, navigation and pedagogical strategies, writes Andrew Atherton, an educator and author.
Hur kan du som skolledare förhålla dig till AI-utvecklingen? Och hur kan AI hjälpa dig att frigöra tid och underlätta för dig att fokusera på kärnuppgiften i ditt uppdrag. I det här avsnittet fokuserar vi på den snabba utvecklingen och hur det påverkar skolledarnas situation. Gäst: Micke Kring, projektledare RISE. (webb-tv)
Alla är överens om att förskolebarn inte ska sitta framför skärmar hela dagarna. Trots detta har Skolverket fått i uppdrag att minska skärmtiden i förskolan. Men regeringen missar målet, skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry.
Sveriges Lärare visar i den här rapporten hur våra medlemmar ser på digitalisering och Artificiell Intelligens (AI) i skolväsendet samt vad de tror det betyder för barn och elevers lärande. (pdf)