Läraren Josefin Ståhlberg beskriver den förändrade skolverklighet i och med AI:s intåg på bred front, och efterfrågar ett kraftfullt ledarskap från skolinstitutioner och sakkunniga.
Jag tror att många, inklusive våra politiker som tidigare sjöng digitaliseringens lov, insett att det som gör störst skillnad för våra elever är att få lärarledd undervisning av duktiga lärare som stöttar dem, menar skoldebattören Hamid Zafar.
En ny undersökning visar att många elever har använt AI till skoluppgifter på sätt de själva tror har varit otillåtet. SVT besökte en gymnasieskola i Stockholm för att ta tempen på elevernas AI-användande.
Många elever har använt AI till en skoluppgift på ett sätt de själva tror inte var tillåtet, visar en ny undersökning. Nu efterlyser både lärarfacket och utbildningsministern nya AI-riktlinjer.
Den 21-åriga techentreprenören och Tiktok-kreatören Rasmus Häggkvist har tilldelats stipendiet Kompassrosen av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. För Voister berättar han om sina företag, varför vår syn på utbildning behöver förändras och hur AI samt digitalisering kan utveckla skolan.
När skola och arbete startar igen sensommaren 2023 är det dags att ta tempen på ungdomssverige – hur känns livet egentligen just nu för Sverige unga? ”Sådär”, verkar svaret vara. (pdf)
Många unga använder AI för att fuska i skolan, enligt en ny rapport. Men gränserna är otydliga. "För en del ungdomar är det inte självklart att det här är fusk", säger Ulrik Hoffman, Ungdomsbarometern.