Det är nästan 20 år sedan vi började surfa runt på internet. Men hur står det till med den digitala kompetensen i skolan? Den 22 oktober bjuder stiftelsen .SE in till en dag i Stockholm om internet i skolan med fokus på entreprenöriellt lärande.
Den digitala klyftan växer när Utbildningsradion öppnar arkiven med utbildningsprogram. Många lärare och elever saknar fortfarande egen dator och kan därför inte ta del av dem. ”Närmast absurt”, skriver Erik Fichtelius, vd för UR.
Det är dags för både lärare och politiker att omfamna den moderna tekniken i skolan. Teknik är en självklar del av vardagen i samhället i allmänhet och för de unga i synnerhet, nu tar vi ytterligare några steg för att modernisera också skolan, skriver Oskar Öholm (M), Riksdagsledamot i Utbildningsutskottet, och Oliver Rosengren (M), Ledamot i Växjös…
I dag lägger UR ut 8 000 utbildningsprogram på nätet. Men många elever saknar egen dator i skolan och kan inte ta del av utbudet, skriver UR:s vd Erik Fichtelius.
Det flippade klassrummet (”the flipped classroom”) innebär att läraren vänder på de traditionella begreppen genom att ge webbaserade genomgångar som hemläxa istället för den traditionella föreläsningen i klassrummet, vilket ger tid och utrymme i klassrummet för mer laborativt arbete. Det som är mest omtalat med den här modellen är de filmer som ges som läxa,…
S:ta Maria skola i Alsike blir första grundskolan i Knivsta som köper in en dator till varje elev. Skolan satsar samtidigt på ett pedagogiskt fortbildningsprogram som handlar om lärande för vår tid.
Äntligen ska det bli av. Eleverna i årskurs fyra och sju i Lerums grundskolor ska få var sin dator. Men det är bara en liten del av satsningen på informations- och kommunikationsteknik.
Ska inte skolbarnen i Oskarshamn få lära sig skriva med penna i framtiden utan mest bara på datorer? Frågan har vållat villervalla inom barn- och utbildningsförvaltningen sedan skol- och hjärnforskaren Trevor Dolan från Stockholms universitet varit i Oskarshamn och föreläst.
– Jag är helt chockad över det här. Det är precis tvärtemot hur vi ska jobba. Förvaltningen står inte på något sätt bakom försök bland barnen enligt modellen trial and error. Det säger chefen för barn- och utbildningsförvaltningen, Eva Lundin.