När eleverna får experimentera blir det lättare för dem att tillägna sig fysikämnet, det vet varje NO-lärare. Men hur lätt är det att göra labb på lektioner som handlar om långa strålgångar eller varierat luftmotstånd?
Vid samlingen, på utflykten eller under sagostunden. Nu är förskolorna i Sandviken i gång med att använda sina Ipads. – Surfplattor möjliggör många nivåer och aspekter på lärandet, säger Pia Markström på Brukets förskola.
Umeå universitets digitala vetenskapliga arkiv, Diva, rankas som nummer tre i Europa när det gäller synlighet på nätet. -Det är är en bekräftelse på att Umeå universitets forskning är väldigt synlig och lätt att hitta på webben, säger Mats Almkvist, chef för Digitala biblioteket vid Umeå universitetsbibliotek.
ABB Sverige stödjer många olika projekt där barn och ungdomars intresse för teknik uppmuntras, bland annat Mattecentrum, Tekniklådor till skolor, Lego League och nu även den svenskutvecklade matematik-appen, King of Math.
Det görs en storsatsning på datorer i Malung-Sälens gymnasieskola. Samtliga elever i årskurs ett och två har utrustats med en egen dator. – Det är en stor satsning som placerar oss i framkant och som innebär att arbetssätet vid gymnasieskolan nu utvecklas och lärarrollen förändras, säger Hans Lövgren, gymnasiechef för Malung-Sälens gymnasieskola.
Allt fler skolor i Stockholm satsar på att använda surfplattan i undervisningen. En utvärdering visar att den är särskilt gynnsam för barn med behov av särskilt stöd. Men åsikterna kring ”paddan” går vitt isär.