En ny app till mobiler har släppts som ska underlätta kommunikationen mellan elever, föräldrar och lärare. Appen utvecklas nu i Karlskrona och över 50 skolor använder den.
Den senaste tidens teknikutveckling har gjort att barns skärmtittande ökat radikalt, inte bara på fritiden utan även i skolan. Det kan vara ett problem. (webb-tv)
Barnen sitter i en sluten värld på sina rum med sin dator och mamma och pappa har inte en aning om vad de egentligen sysslar med. Datorn har mer och mer tagit över den roll som teven har haft i familjen. Problemet är att landets döttrar och söner tillbringar för mycket tid med att roa…
Sju av tio svenska rektorer tycker att IT används för lite i undervisningen, och sex av tio rektorer efterfrågar en nationell plan för hur IT ska användas i skolan, enligt en undersökning.
UR:s nya serie Medietiden är ett mediekritiskt program som vänder sig till unga människor. – Att vara ung i dag innebär att man lever i ett medielandskap med konstant informationsflöde. Då behöver man de rätta verktygen, säger projektledaren Sara Holmberg.
Sex av tio föräldrar tycker att barnen sitter alldeles för mycket eller något för mycket framför tv-, data-, och mobilskärmar. Det visar en undersökning som SVT:s Lilla Aktuellt har gjort.
It används för lite som stöd i skolan. Det anser tre fjärdedelar av tillfrågade rektorer på svenska skolor. Det största problemet är bristande it-kompetens hos lärarna, anser 78 procent, följt av tidsbrist och bristande tillgång till datorer för eleverna.
På Lindängehus förskola får barnen använda surfplattor, datorer, digitalkameror och smartboards. Men tekniken måste skapa utmaningar för barnen. Inte bara vara till för lek.
Digitaliseringen av skolan går framåt, men alltför långsamt och ojämnt. Ska Sverige behålla sin konkurrenskraft måste den svenska skolans IT-användning utvecklas snabbare. Det skriver Peter Becker.