Tre lärare har belönats för sitt arbete med att utveckla undervisningen med nytänkande och digitalisering. Eva Bida, förstelärare i Idrott och hälsa samt Naturkunskap på Torekällgymnasiet i Södertälje, utsågs till årets vinnare av lärarpriset Guldäpplet.
In a project supported by Google for Education and various partners, teacher focus groups shed light on the key challenges associated with integrating edtech effectively. Insights from these focus groups emphasize the need for collaborative efforts between educators, leaders and school districts to reshape teachers' beliefs and attitudes about technology ultimately benefiting students.
Om digitala lärverktyg ska användas i förskolan bör det vara utifrån lärarens professionella bedömning, ske selektivt och vara byggt på vetenskapligt stöd och dokumenterat pedagogiskt mervärde. Det skriver skolminister Lotta Edholm.
På Langebjergskolen bliver eleverne undervist i kunstig intelligens. Her er erfaringen, at der er meget stor forskel på, hvor gode eleverne er til at forstå og reflektere over de nye chatbots.
Chatbotten SkoleGPT er udviklet specifikt til, at lærerne kan undervise i kunstig intelligens uden at frygte for at bryde nogen regler. Og ifølge en af udviklerne bag den danske chatbot er den faktisk også på nogen områder mere egnet til undervisning.
När ChatGPT lanserades för knappt ett år sedan larmades det om ökat fusk bland elever i hela landet. Men på Torslandaskolan i Göteborg har chattboten förändrat undervisningen till det bättre. "Man kan spara tid, minska stress och paradoxalt nog höja kvalitén för eleverna", konstaterar SO-lärare Thomas Edwall.
Sexbrott mot barn på nätet ökar. Att sprida kunskap om det har blivit författaren och föreläsaren Caroline Engvallslivskall. Nu är hon mycket runt på skolor och möter lärare och elever tillsammans.
Under arbetet med First lego league (FLL)-projekten bryts ordinarie schema för femteklassarna på Hyllievångsskolan. Deras egna intressen ligger till grund för lagens olika projektarbeten, men en sak förenar alla elever under FLL; programmeringen.
Regeringen föreslår inget förbud mot digital teknik i förskolan. Men eventuell användning av digitala lärverktyg ska ske selektivt, skriver skolminister Lotta Edholm (L) i en replik.
Många unga vet inte vad som gäller med AI i skolan – det visar undersökningen Ungdomsbarometern. På Uppsalas skolor händer det att AI-fusk uppdagas, men många elever har också nytta av AI i sina studier.