Årstaskolan i Stockholm har under de senaste åren uppmärksammats som en innovativ skola inom flera områden. Inte minst gäller det användningen av IT i undervisningen. Onsdagen den 6 mars arrangerar skolan därför ett engångsevent om IT i skolan – #FETT13, om verkligheten och i verkligheten, med lärare, pedagoger och skolledare.
Stockholms kritiserade it-system fortsätter att krångla två år efter införandet. Eleverna Sara Temesghen och Nicole Demir på Ross Tensta gymnasium har vant sig vid att den första kvarten av lektionerna går förlorad.
En uppkopplad dator är i dag allt som behövs för att följa kurser vid amerikanska toppuniversitet. Men svenska högskolor har hunnit minst lika långt inom nätbaserad undervisning.
Viadidakts koncept för samhällsorientering för invandrare skördar nya framgångar. Nu har nio kommuner i Skåne valt att använda sig av den webbaserade undervisningsmodellen.
The Economist beskriver Sverige som ett av de mest digitaliserade länderna i världen och det tror jag många känner igen sig i. Skolan generellt i Sverige utmärker sig som ett undantag, skriver Maria Stockhaus kommunalråd (M), Sollentuna kommun.
"Seminariet vände sig till skolor, när det kom en anmälan från ett företag blev det en osäkerhet hur vi skulle göra." Så förklarar arrangören 3 Step IT varför Atea bjöds in men inte Lin Education.
I Luleås skolor får många elever i dag nöja sig med en blyertspenna. För femton år sedan var ungarna bättre på datorer och hittade snabbt internets möjligheter, skriver Elisabeth Hedman i en krönika.
Gagnef kommun har börjat dela ut läsplattor till eleverna i årskurs 6. På sikt kommer alla elever i årskurs 6-9 ha varsin läsplatta. – Det finns otroligt stora möjligheter att använda dem i undervisningen, säger biträdande skolchef Monica Landin.
Ale kommun norr om Göteborg var Sverigepionjär med att förse alla elever med en egen dator. Pilotklasserna gav tydligt utslag: Tidigare och bättre resultat i skriv- och läsutveckling.