I Storbritannien ingår programmering i läroplanen från nästa höst. Även svenska elever borde lära sig programmera i skolan, anser it-kändisar Ny Teknik talat med.
Skolfrågor kommer bli heta inför valet nästa år och programmering i grundskolan förtjänar att debatteras innan dess. Vad är nackdelarna? Hur ser ett vettigt lärande ut? Många frågor behöver ställas. Vem tycker att frågan är värd att driva? Jag ser fram emot debatten! Det skriver Susanna Baltscheffsky på ledarplats.
Att få en djupare förståelse för kursens innehåll är betydligt svårare. Mycket hänger på att man har direktkontakt med sina lärare, kan ställa frågor och få svar eller kanske en utvikning vid sidan av det egentliga kursinnehållet tillbaka. Det skriver Håkan Holmberg på ledarplats.
På Råbys öppna förskola i Västerås finns en skylt. Texten lyder: Ditt barn behöver dig! Lägg telefonen i väskan. Antalet föräldrar som sitter och pillar med sina mobiltelefoner har ökat på förskolan de senaste månaderna.
Det är dags att ta tag i svensk distansundervisning. Det skulle gynna såväl studenter som mindre orter och universiteten själva, skriver CS Martin Wallström.
Tre intensiva dagar på Skolforum och en helt ny kurs har sett dagens ljus. Här berättar Anna Kaya om upptakten av Digitala Skollyftet och Skollyftets medverkan på Skolforum. (webb-tv)
Högstadieeleverna på Mariaskolan på Södermalm i Stockholm ska försöka klara sig utan underhållning på mobiler och skärmar i en vecka. Experimentet kom till efter att både lärare och elevråd oroat sig över att allt yngre elever fastnar med sina mobiler. Skolan har även infört en mobilfri korridor.
Radiovågor från trådlösa datornätverk är inte farliga och de kan utan vidare installeras på förskolor och skolor, skriver Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, i ett brev till landets skolor.
Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap, avfärdar uppgifterna om att hjärnan kan skadas av att ständigt vara uppkopplad och att växla mellan olika uppgifter.