Språkträning med hjälp av AI-teknik är på väg in i klassrummen. Forskaren Elin Ericsson har låtit högstadieelever öva på att prata engelska och tyska med en digital konversationsagent.
Ska man offra studenters och lärares möjlighet att tänka och samtala fritt i seminarierummet för att undvika att reta upp ett nättroll? Eller värna rätten till det goda akademiska samtalet även när det hålls på Zoom eller på Teams? Det frågar sig Åsa Plesner.
Under året ska grundskolor i Uppsala kommun börja använda en app där skolpersonal ska kunna larma om bland annat pågående dödligt våld. På Gränbyskolan har man prövat appen under ett års tid.
Nu publicerar lärarutmärkelsen Guldäpplet årets alla nominerade lärare, från hela landet, från förskola till gymnasium och komvux, som av kollegor och skolledare nominerats till det prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet.
Personalen på Kvibergsskolan i Göteborg har blivit ”Apple teachers” och skolan ska förmedla storföretagets vision till eleverna. Rektorn ser bara fördelar, medan forskare varnar.
While AI-powered tools are increasingly being used in education for tasks like lesson planning and grading, educators and experts emphasize that certain aspects of teaching that are more human-centric are irreplaceable by AI.
Schools minister Lotta Edholm moves students off digital devices and on to books and handwriting, with teachers and experts debating the pros and cons.
Efter ett vapenstillestånd mellan utbildningsförvaltningen i Stockholms stad och Öppna skolplattformen så är ett lågintensivt krig nu igång igen. Den här gången handlar striden om notiser.
AI och dess påverkan på skolan är ett aktuellt ämne. Skolverket har ett antal rekommendationer på området och erbjuder stöd på olika sätt till huvudmän, rektorer och lärare.