Mängden tid på internet som ansågs vara extrem igår är norm idag och nästan samtliga barn i Sverige är online. Det visar Statens medieråds rapport "Ungar och medier".
"Det finns självklart en mängd frågor som är obesvarade kring detta spännande område, men om jag tvingas välja ett specifikt område så tror jag att det är dags att prioritera lärarutbildningen", säger forskaren Martin Tallvid.
Användningen av surfplattor och smarta mobiler går allt längre ner i åldrarna och det som förr var extrem frekvens av internetanvändning är numera det normala – gårdagens högkonsumenter är nu genomsnittsanvändare.
En del tycker att det borde vara ett eget ämne i skolan. För i framtiden behöver fler kunna programmera. I Malmö bjuder programmerare på gratis programmeringskurser för barn.
"Elza Dunkels beskyller mig för att vara emotionell och sakna kunskap inom alla möjliga områden som har med barn att göra. Hennes viktigaste argument är att mina åsikter är förlegade. Hon inkompetensförklarar inte bara mig utan också den amerikanska barnläkarakademin, som fokuserar just precis på skärmtid", skriver Hugo Lagercrantz, senior professor i barnmedicin.
Vuxenvärlden måste lära sig att ha en nyfiken hållning till nätet – motsatsen medför att barn aldrig släpper in och visar vad de gör. Barn måste få en ärlig chans att ha med oss i sitt liv – även på nätet. Det skriver Maria Dufva, kriminolog.
Forskningen pekar på att huruvida användandet av digital teknologi har positiva eller negativa effekter på barns utveckling i hög grad beror på innehållet, skriver forskarna Ben Kenward och Lisa Thorell i en replik.
Redan den uppmärksamhet och det genomslag i medierna som vår rapportering får, är ett tydligt bevis på att det arbete som myndigheten utför är betydelsefullt. Det är vår rapportering som driver debatten, skriver Ewa Thorslund, Statens medieråd.