Hur ska man som lärare möta fenomenet Periscope, där lärare smygfilmas och filmen läggs ut på nätet? Pedagogikforskaren Marcus Samuelsson tror inte på förbud.
Jättarnas kamp om skolan fortsätter. Nyligen aviserade Apple ett antal åtgärder för att göra Ipad mer användbar i skolan. Nu kommer Microsoft med en utökad Minecraftversion för skolan.
Det finns de som tycker att man ska ta ifrån elever både mobiltelefoner och datorer i samma stund som de sätter foten i skolan och lektionen börjar. Det tycker inte jag. Jag tycker att man redan i tidig ålder ska vänja sig vid både mobiler, surfplattor och datorer.
Den nationella it-strategin för skolan är ännu inte färdigformulerad. Men en sak är säker – de kommuner som är på efterkälken får helt enkelt lov att komma ifatt. Och något statligt stöd kan de knappast räkna med.
Är det dags att låta skolslöjden backa och istället ge plats för programmering på schemat? I Finland inför man till exempel programmering som en del av slöjden i år. Hör debatten mellan Karl Alfredsson, f.d. lärare och rektor, numera konsult i utbildningsfrågor åt kommuner och företag, och Maria Lantz, rektor på Konstfack.
– Det handlar om att öka kunskapen om digitala verktyg men också att medvetengöra hur vi använder det här, säger Anna Wenngren Muhr, rektor på Rotskärsskolan f-5 i Skutskär.
Att blockera åtkomst för visst innehåll från skolans datorer kan låta vettigt, men är egentligen en riskabel lösning som i värsta fall får motsatt effekt: barnen får inte chansen att under vuxen ledning förstå potentiella faror på nätet.
Att lärarna och deras huvudmän får rätt verktyg att leda skolans digitala revolution bör prioriteras i Skolverkets nationella strategier för IT, skriver Fredrik von Essen, näringspolitisk expert, m.fl.
Vuxna måste ändra förhållningssätt till sociala medier för att kunna stötta unga. Det menar Elza Dunkels i nya boken ”Nätmobbning, näthat och nätkärlek”.
Christina Olin Scheller, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, som tillsammans med Marie Tanner forskar om hur gymnasielever använder mobiltelefonen i klassrummet.
Patrik Hadenius, chefredaktör för Språktidningen, provoceras av eleven som sitter och pillar med mobilen under föredraget – tills det visar sig vad eleven faktiskt gör.