Digital kompetens för samtliga elever och lärare i skolan, och likvärdig tillgång till digitala verktyg. Det är huvudmålen i regeringens nya strategi för digitaliseringen av skolan.
Regeringen har beslutat om en nationell digitaliseringsstrategi för skolan. Lärarnas digitala kompetens lyfts fram som en viktig faktor för att visionen ska lyckas.
Rapporten baserar sig på IIS undersökning Svenskarna och internet 2017. Sedan år 2000 har World Internet Institute samlat in data om hur den svenska befolkningen använder informations- och kommunikationsteknik samt hur detta påverkar enskilda individer, familjer och samhället. (pdf)
Sverige ska vara bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter. Utbildningspolitiken har en viktig roll att spela för att nå denna ambition. Regeringen har därför tagit fram en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet.
Sverige ligger efter många länder i digitaliseringen av skolan. Men nu ska det bli ändring på det, hoppas regeringen. På torsdagens regeringssammanträde klubbades den första nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet.
Användning av digitala verktyg kan förbättra elevresultat i både matematik och delar av språkinlärning, visar nederländsk forskning. Framför allt gynnades lågpresterande elever. Men den positiva effekten hänger på lärarens kompetens.
Regeringen har fattat beslut om en nationell digitaliseringsstrategi för skolan. "Det är i huvudsak en bra strategi. Men frågan jag ställer mig är: Var finns pengarna för genomförandet?" säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.
25 procent av eleverna mellan 11 och 19 år uppger att de inte fått någon utbildning i digital källkritik. Det framkommer i Internetstiftelsen i Sveriges nya rapport Svenskarna och internet.
Nio av tio 11-åringar använder internet för skolarbetet, och en fjärdedel av sjuåringarna. Majoriteten av svenska elever får källkritik genom skolan. "Det viktigaste är att skolan digitaliserar sig nu", säger Måns Jonasson, på Internetstiftelsen.
Reglerna för hur personuppgifter hanteras i skolverksamhet och annan utbildningsverksamhet bör regleras i egen lag. Det skriver Data-inspektionen i ett utredningsyttrande.
Guldäppeljuryns särskilda pris går till forskaren Carl Heath. "Likvärdigheten är skolans största utmaning även när det gäller digitaliseringen", säger han.