Lärarna slipper lägga tid på att tyda snåriga handstilar. Och bedömningarna blir rättvisare. På Norra Reals gymnasium finns goda erfarenheter av digitala prov.
Smarta mobiler har samma funktioner som datorer och Ipads. Ändå anses de ofta vara ett problem snarare än en pedagogisk resurs i skolan, konstaterar Torbjörn Ott i sin nya avhandling.
Bränslesnålt, miljövänligt och tryggt. När eleverna på byggprogrammet körtränar i virtuell miljö kan hjullastare och grävare arbeta för fullt året runt.
Nästa år ska elever på alla nationella program kunna läsa tillämpad programmering. Mikael Littwold, förstelärare på Tibble gymnasium, har hållit i workshops för lärare.
De digitala klyftorna ska byggas bort. För att lyckas krävs kompetensutveckling, vassare verktyg och en tydlig pedagogisk plan för digitaliseringen, menar experter.
Herman Katea är prisbelönt för sitt digitala arbete, men kallar sig ”old school” från början. Nu vill han inspirera andra lärare att följa i hans fotspår.
Från och med skolstarten i höst har alla elever på de kommunala skolorna i Grums fått en egen dator. Den är den nya läroboken och ersätter papper och penna.
Att alla elever och lärare på skolan har sin egen dator, Chromebook eller surfplatta är inte en självklarhet. Men måste det verkligen betyda att det inte går att arbeta med digitala läromedel? Michaela Vendt, implementeringskoordinator på Bonnier Education, delar med sig av sina bästa tips.
Eleverna i skolorna i Grums får numera den mesta av sin undervisning via digitala hjälpmedel. Det innebär egna datorer och uteslutande digitala läromedel från årskurs fyra. Därmed är Grums kommun en av de första kommunerna i landet som tillämpar det här arbetssättet.
Nästa höst gör programmering entré i den svenska skolan. Men osäkerheten ute bland mattelärare är stor. Platserna på de olika fortbildningar som erbjuds tar slut i ett nafs och alla kommer inte hinna få den utbildning de behöver.
Att använda digitala verktyg i en hantverksmässig yrkesutbildning för bagare och konditorer är ovanligt. Men det görs med framgång på Jenny Nyströmsskolan i Kalmar, där bageriläraren Hans Gustavsson arbetar. Tack vare sina insatser, är han en av de tre finalisterna till 2017 års lärarstipendium Guldäpplet.