Om man vill få en uppfattning om hur långt de nordiska länderna kommit när det gäller digitaliseringen av sina skolor så är det inte helt enkelt att veta hur man ska gå tillväga.
Höstterminen 2018 började nya tillägg i skolans läroplaner att gälla som ställer ökade krav på att stärka elevers digitala kompetens. En färsk Novusundersökning visar dock att var tredje grundskollärare saknar verktyg för att främja elevers digitala kompetens – en av fyra har inte tillräcklig egen kunskap.
Bildning kräver koncentration medan de digitala verktygen idag används så att de stör bildningsprocessen. Det säger Joakim Sveland, lärare på Birkagårdens folkhögskola som föreläser om hur de digitala verktygen påverkar inlärningen.
Snart blir det obligatoriskt med digital teknologi i förskolan. För förskolans och barnens del är det viktigt att det genomförs utifrån vetenskap – inte kommersiella intressen, skriver Malin Nilsen,fil. dr. i barn- och ungdomsvetenskap och förskollärare.
En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering och få upp ögonen för ny teknik. "Vi vill bidra till en jämlik utbildning", säger Maria Olsson.
Rådslaget kring den nationella handlingsplanen för skolväsendets digitalisering som bland annat genomfördes vid Framtidens lärande 2018 har varit ett viktigt grepp. Med både fysiska möten och nätbaserade träffar. Att samlas på många platser över landet breddar processen och tar vara på mångas erfarenheter.