Särskoleelever med intellektuell funktionsnedsättning använder sociala medier i mycket lägre utsträckning än genomsnittet. Trots det är de betydligt mer utsatta för mobbning och elakheter.
The prime minister’s review of post-18 education, set to report next month, is expected to recommend ways of encouraging young people to consider vocational training routes when they leave school. This will be no small task.
Särskoleelever med intellektuell funktionsnedsättning använder sociala medier i mycket lägre utsträckning än genomsnittet. Trots det är de betydligt mer utsatta för mobbning och elakheter. Det visar en ny rapport från Statens medieråd.
Genom programmeringskurser på universitet och högskolor samt praktik på svenska it-företag ska nyanlända komma in i branschen. Snart har 75 personer gått programmet. Nu vill arrangörerna sprida konceptet både till andra regioner och branscher.
Datortätheten ute på skolorna ökar och lärarna arbetar allt med med att höja elevernas digitala kompetens. Men teknikproblem och brist på support ställer till det. Fyra av tio lärare uppger att det begränsar deras arbete minst en gång i veckan.
Nu ska Datainspektionen granska hur ett gymnasium i Skellefteå hanterat ansiktsigenkänning för närvaro. Att identifiera en fysisk person med biometri innebär att känsliga personuppgifter behandlas.
Rapporten visar att särskoleelevernas användning av sociala medier bland 13–16-åringar med intellektuell funktionsnedsättning är betydligt lägre (44 %) än hos riksgenomsnittet (92 %). Trots detta är de mer utsatta för mobbning och elakheter. (pdf)
Unga med intellektuell funktionsnedsättning är mer utsatta för baksidorna av onlinelivet och har svårare att utnyttja det digitala informationssamhällets möjligheter. Det visar en ny rapport från Statens medieråd. Undersökningen är den första svenska kvantitativa kartläggning som gjorts på området.
Kunskapsskolan har lyckats förbättra arbetsbelastningen för grund- och gymnasielärarna med 10 procentenheter på ett år. Samtidigt har användningen av digitala verktyg ökat markant. Det visar den årliga medarbetarundersökningen som nyligen slutfördes.
Datorerna i skolan ökar – men också teknikkrånglet. Enligt en ny rapport från Skolverket upplever fyra av tio lärare att trassel med tekniken begränsar deras arbete varje vecka.