Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Didaktik"

Visar sida 9 av 24

Nyhetskategorier

Många elever behöver mer utmaningar i skolan

2016-08-31
Många elever vill ha och behöver mer utmaningar i undervisningen. I arbetet med att granska skolorna ser Skolinspektionen exempel på elever som skulle kunna nå längre i sitt lärande. De fungerar ofta väl i skolan, men de behöver mer utmaningar för att inte gå miste om den utveckling och lärande de har rätt till.
Nyhetskategorier

"Katederundervisningen kan rädda en skola i kris"

2016-08-29
Den svenska skolan befinner sig i ett kristillstånd. Det finns många teorier om varför det är så, men mycket tyder på att nya, progressiva undervisningsmetoder har bidragit. Dessa kännetecknas av ett elevcentrerat lärande med mycket eget arbete och grupparbete. Traditionell katederundervisning där läraren styr lektionen anses vara mossig, skriver Jacob Lundberg på ledarplats.
Nyhetskategorier

"Jag är så förbannad på alla er föräldrar"

2016-08-26
Jag är besviken på idrottsföreningar och ledare som inte backar upp skolan. Men jag är mycket mer besviken på alla er vuxna som förvägrar era barn att tycka skolan är viktig. Jag är förbannad på alla er vuxna som förmedlar er egen attityd från er egen skolgång på era barn, skriver läraren Björn Eriksson.
Nyhetskategorier

Konsult i klassrummen ska ge högre kvalitet

2016-08-17
Östra Göinge kommunen tar hjälp av en konsult för att analysera skolverksamheten. Samtliga lärare kommer att analyseras ute i klassrummen. "Forskningen säger att det är i klassrummet det händer, och det är där vi måste jobba med kvaliteten", säger skolchef Ulla Wram.
Nyhetskategorier

SO-läraren: ”Svårt hitta material lagligt”

2016-08-16
SO-läraren Mikael Bruér använder rörlig bild från framförallt internet, SVT och UR, och gör egna videofilmer till eleverna som han lägger ut på sin Youtube-kanal. "Mediesituationen har förändrats drastiskt de senaste åren. Vi förväntas använda digitala medier i stor utsträckning, men vi får ingen utbildning", säger han.
Nyhetskategorier

Lärare bryter mot lagen med rörlig bild

2016-08-16
Sex av tio lärare använder rörlig bild i undervisningen minst en gång i veckan, men varannan lärare säger sig sakna tillräcklig kunskap om vilka regler som gäller. Den vanligaste källan är video-tjänsten Youtube, en kanal där upphovsrätten ofta är oklar, och där klippen även varvas med reklam.
1891024