Maria Hilling-Drath tröttnar aldrig på att prata matematik med eleverna. Samtalet är nyckeln till att utveckla de övriga förmågorna inom ämnet, anser hon.
På en kurs i pedagogik för högskolelärare fick jag nyligen höra att ”vi måste bli bättre på att möta studenterna där de är.” Men varför? Kanske är det studenterna som ska bli bättre på att möta den högre utbildningen, skriver gästkolumnisten Anders Sundell.
När inspirationen kom var en engångsduk på restaurangen det enda som fanns till hands. På den skissade de två lärarna upp ett ämnesövergripande spelprojekt som sträckt sig över ett helt läsår.
Fjärrundervisning ökar elevers tillgång till undervisning av hög kvalitet och är en lösning för att möta dagens lärarbrist. Därför hade vi önskat att utredningens förslag gått ännu längre.
På Gymnasieskolan Futurum blir eleverna uppläxade även på toaletten. När läraren Amanda Gustafsson såg ett ovanligt felstavat klotter rättade hon det med massor av lappar – och la upp på Instagram.
Hjärnforskaren Martin Ingvar är kritisk till läraridealet där läraren har en passiv roll och eleverna lär sig själva. "Det ser inte ut så i dag – inte hos mig och inte hos mina kollegor", säger läraren Karin Johansson.
Att Sverige får kvalitet i skolan igen är en avgörande framtidsfråga. Det är också avgörande för alla de elever som i dag berövas viktig kunskap. Läxhjälp, mindre klasser och mer resurser kommer inte att hjälpa om man inte samtidigt gör någonting åt grundproblemet. En filosofisk kursomläggning i skolan är nödvändig, skriver Catarina Kärkkäinen, Fria Moderata…
En del av lärarnas arbetsuppgifter är helt onödiga och kan tas bort utan att undervisningen eller elevernas resultat försämras. Det menar läraren och författaren Johan Alm.
Katederundervisning har för många blivit ett skällsord men skulle, rätt genomförd, kunna innebära både gemensam kunskapsbas via lärarledd undervisning och självständigt kunskapssökande, skriver skolexpert Lena Haldin.
Föräldrarna kan inte lägga över ansvaret för barnets skolgång på samhället. De måste istället kliva in och ta en aktiv roll i barnets utveckling – engagemanget hemma är oerhört centralt för barnets framtid, skriver Isabel Eriksson på DN.Åsikt.
Att låta eleverna själva söka kunskap i stället för att tillämpa framgångskonceptet där kunniga lärare förmedlar kunskap är ett svek mot eleverna. Det är på tiden att Sverige lär sig av framgångsrika länder i Sydostasien och skolor med goda resultat i väst, skriver professor Inger Enkvist.