Varannan lärare i grundskolan tycker inte att eleverna får tillräckligt med undervisningstid för att kunna nå målen. Hela 72 procent upplever att eleverna får för lite specialpedagogiskt stöd. Det visar en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund.
Hälften av lärarna i grundskolan säger att eleverna inte får tillräckligt med undervisningstid för att nå målen. Mindre än en tredjedel bedömer att eleverna får tillräckligt med specialpedagogiskt stöd. Det visar en undersökning som Lärarnas Riksförbund nu presenterar.
Botkyrka, Falkenberg, Sandviken, Sollentuna och Sundsvall är de fem finalisterna till utmärkelsen Guldtrappan 2015, som delades ut på konferensen Framtidens lärande, den 6 maj 17.30.
Susanna Sjöstrand, förstelärare på Örtagårdsskolan i Rosengård, berättar hur hon och hennes kolleger arbetar med utomhuspedagogik och vilka positiva effekter det gett elever med koncentrationssvårigheter.
Om skolresultaten ska förbättras räcker det inte med "mer resurser". Mentaliteten måste förändras. Den bortskämda medelklassen måste vakna ur sin lyxlirarkoma. Politikerna måste tala vuxenspråk med medborgarna i stället för att tvångsmässigt stryka dem medhårs. Först då finns det en chans att skaka liv i barnen och få dem att ta skolan på allvar, skriver Ann-Charlotte…
Tänk på en röd bil. Gör det nu. Vad fick du upp för bild i ditt huvud? En röd liten shoppingbil, en nercabbad sportbil eller en rostig traktor? Tänk nu på ordet katederundervisning. Vad fick du upp för bild i ditt huvud nu?, skriver försteläraren Sara Bruun.
"Jag tror på att allt du vill, tänker och drömmer, kan bli verklighet". Så avslutar högstadieläraren Lotta Karlsson, 37, ett blogginlägg där hon hyllar sina elever, som snart ska sluta nionde klass.
Örnsköldsviks kommun kommer även i år att utnyttja möjligheten att hålla sommarskola för elever som behöver mer tid för att nå kunskapskraven i ett eller fler ämnen.
Elever på S:t Petri skola i Malmö har sin egen forskare till hjälp när de skriver sitt gymnasiearbete. Husforskare är en lyckad satsning av Forskningsnätet Skåne för att få in mer av vetenskaplighet i skolan.
Den svenska skolan är full av vackra ord. Skolan är inte en arena där individen ska få sina egna behov tillfredsställda. Vi måste återupptäcka vitsen med lärarstyrd 'katederundervisning'", skriver Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund.