Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Didaktik"

Visar sida 17 av 24

Nyhetskategorier

Underskatta inte mjuka värden i skolan

2015-07-31
Mjuka värden passar inte in i "kunskapsskolan" som genom Jan Björklund fått fäste. Men elevernas behov har förändrats och eskalerat med IT-eran.Det är dags att vi vågar inkludera de mjuka värden som eleverna faktiskt behöver, skriver skolledarna Peyman Vahedi och Oscar Semb.
Nyhetskategorier

Det är inte mer känsla eleverna behöver

2015-07-27
Skolan borde ha känslokunskap, emotik, på schemat. Det skriver Carl-Gerhard Gottfries, professor emeritus i neurovetenskap, i Göteborgs-Posten. Tyvärr är nog alla dessa förslag ett symptom på skolans kris, replikerar Expressens Ledarredaktion.
Nyhetskategorier

Utökad fjärrundervisning föreslås

2015-07-15
Skolornas möjligheter att ordna fjärrundervisning – där lärare har kontakt med eleverna via länk – är fortfarande för begränsade, anser Sveriges Kommuner och Landsting och Friskolornas Riksförbund.
Nyhetskategorier

Lärandet kräver att eleverna engagerar sig

2015-06-11
Istället för att se sig själva som deltagare i lärandet upplever många elever skolan som några som ska leverera en tjänst. Men lärandet kräver eget engagemang. Skolan är inget tjänsteföretag och läraruppdraget inget serviceyrke, skriver Gustav Fridolin, MP.
Nyhetskategorier

Maktens boning

2015-06-09
Pressen från föräldrarna i Djursholm är ohygglig, både på barnen och lärarna (som också räknas till kategorin ”servicepersonalen”). ”På andra skolor är det oftast barnen som är problemet, här är det föräldrarna”, säger en lärare, skriver Åsa Linderborg i en recension.
Nyhetskategorier

"Skolan kan inte vänta på fler utredningar"

2015-05-25
Skolledare och lärare vet vad de behöver i sin egen skola för att de ska kunna göra det de är där för att göra – undervisa, skriver Åsa Melander, skoldebattör och författare till rapporten "Great expectations: Hackney och konsten att vända en skolkommun i kris".
Nyhetskategorier

Hur underbar kan skolan bli?

2015-05-15
Skolan tar tillvara barnens bästa på lång sikt genom att en del av barndomen faktiskt måste bli såväl tråkig som ibland frustrerande; eleverna tvingas till ett lärande som först i framtiden ”belönas”. I dag tror jag att detta emellertid är svårare än någonsin för många föräldrar och även lärare att acceptera, skriver professor Li Bennich-Björkman,
116171824