Antalet åtgärdsprogram har nästan halverats på ett år. Risk att elever inte får stöd, varnar experter. Mindre administration kring åtgärdsprogram, mer stöd direkt. Det var avsikten med den lagändring som trädde i kraft den 1 juli 2014. En elev som riskerar att inte nå kunskapskraven ska snabbt få extra anpassningar, och för dessa behövs inget…
Lärlabbet besöker Knutbyskolan och Christina Maelan. Hon är förstelärare och handledare till lärarstudenter som ska omsätta teori till praktik. "Lyhördhet och respekt är två av de allra viktigaste komponenterna för att bli en bra lärare," säger Christina.
På Rörsjöskolan-Zenith i Malmö jobbar lärarna sedan ett par år tillbaka enligt en strikt struktur i klassrummen. Det har gjort eleverna lugnare, skapat arbetsro och hjälper eleverna att komma igång direkt med sina uppgifter.
Det kollegiala lärandet gynnar inte bara lärare. I Halmstad träffas skolledarna regelbundet för att fördjupa sig i och utveckla det pedagogiska ledarskapet.
Efter några års experimenterande har svenskaläraren Olle Carlgren på Höglandsskolan hittat den för honom bästa metoden för systematisk återkoppling till eleverna. "Det är inte det första utkastet som eleverna lämnar in som är det viktigaste, utan det eleverna faktiskt lär sig under tiden," menar Olle.
Kommuner ska kunna anlita andra kommuner för att fjärrundervisa skolbarn. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) utlovar en lagändring under nästa år. "Vi ska ändra lagen så att det blir enkelt att samarbeta mellan huvudmän," säger Gustav Fridolin.
Lärarna på Sjöviks folkhögskola kan anpassa undervisningen till de elever de har. De har stora möjligheter att styra över innehåll och tid och möter elever som av olika orsaker misslyckats i skolan tidigare. Bland annat möter de elever i gränslandet mellan skola och särskola.
Malin Carlsson är lärare i årskurs F-3 på Lindblomskolan i Hultsfred. Tillsammans med eleverna har hon utvecklat en PP-vägg. Det är en plansch där det tydligt anges vad man måste kunna inom ett visst ämne för att uppnå målen.
Mobillösa lektioner gör eleverna mindre stressade och att de kan fokusera på de uppgifter de förväntas utföra. Därför tar jag ifrån eleverna deras telefoner på mina lektioner, skriver läraren HåGe Persson.