Ett 40-tal pedagoger har lektion i naturreservatet. Men denna gång är det de själva som leker och lär. De rustas för mer friluftsliv och utepedagogik i skolan.
Vilket ansvar har läraren och skolan för en elevs studieresultat, och vilket ansvar har eleven? För Skolinspektionen är det alltid skolans ansvar men verkligheten är mer komplicerad, skriver skolledaren Klas Lindelöf.
Minou Hellgren är 17 år och går andra året på gymnasiet i Simrishamn. När hon såg hur ledsen hennes skolkamrat blev av en lärares behandling ilsknade hon till. Det här är Minous öppna brev till alla lärare.
Gunnar Cardell, fd. lärare och lärarutbildare, skriver om skolan utifrån ett systemteoretiskt perspektiv. Det ger en mycket annorlunda bild av en utbildningsinstitution än vad vi är vana vid när det gäller artiklarna i Skola & Samhälle. Den beskriver en helhet och ger namn åt delarna i denna helhet. Fram träder en modell av skolan.
NO, teknik, svenska och fysisk aktivitet – på en enda lektion. Att flytta undervisningen ut från klassrummet gör det enkelt att jobba över ämnesgränserna. "Eleverna blir väldigt aktiva och det finns helt andra förutsättningar för att göra experiment", säger Jonny Norrbom, lärare i Södertälje.
Schack hjälper eleverna i Tegelhagens skola att koppla av och hålla koncentrationen. Det är användbart på lektionerna och ökar deras prestationer i alla ämnen, tycker deras lärare.
Skollagen är tydlig med att ansvaret för att barn och elever ska få en god utbildning i en trygg miljö ligger på huvudmän och skolledare. Det synsätt som Johan Svensson ger uttryck för står i strid med skollagen, skriver Peter Ekborg, Skolinspektionen.
Lärarna kämpar för mer tid för varje elev i undervisningen. I Vingåker har man tagit oron på allvar genom att anställa lärarassistenter för att avlasta lärarna.
Lansarna för skolan har dragits. Undsättning är på väg och alla vill hinna före Skolkommissionen för att sätta sitt avtryck på den framtida skolan. Först ut i årets förväntade flod av krisrapporter är de kommunala och fristående huvudmännens expertråd.
Skolinspektionen är fel ute när det gäller elever som misslyckas med sina studier. Det är oftast inte lärarna och rektorerna som ska kritiseras. Misslyckandet beror nästan alltid på att eleverna har fel inställning till studierna, skriver matematiklärare Johan Svensson i en debattartikel.