Idag överlämnades betänkandet Värna demokratin mot våldsbejakande extremism. Såväl i Skollagen som Socialtjänstlagen finns relevant lagstiftning som bör användas i kampen mot extremismen, skriver Hillevi Engström & Lars Korsell.
Det är märkligt tyst när normkritiken rekordsnabbt implementeras i skolor och förskolor som en lösning på orättvisor och problem. Pedagogiken måste bli föremål för en mycket mer omfattande debatt - för det går att verka för alla människors lika värde utan att ansluta sig till en queer-marxistisk normkritik.
Medierna lägger ned sin skolsatsning, och många elever får ännu mindre förståelse för tidningar och informationsspridning. Det måste mötas med mer genomtänkt undervisning i källkritik, skriver Olle Wästberg, Demokratiutredningen.
Vinsten i att grundskoleutbilda flickor är också dubbelt så stor jämfört med att utbilda pojkar enligt en studie från Världsbanken, skriver Aftonbladet på ledarplats.
Att låta flickor gå klart skolan i stället för att bli tonårsmödrar kan ge ett fattigt afrikanskt land större inkomster än utländskt bistånd. ”Tonårsflickors välbefinnande är nyckeln till att utrota fattigdom”, konstaterar FN i dag på världsbefolkningsdagen.
Av demokratiska skäl borde Sverige följa Frankrike och införa slöjförbud - innan Sverigedemokraterna hoppar fram och förgiftar frågan med sitt utlänningshat, skriver Jan Guillou.
Vi kan bara konstatera att barn i somliga svenska skolor har blivit aktörer i en sexistisk normvärld med könsapartheid som moralisk standard, skriver SvD på ledarplats.
En sammanhållen offentlig skola är viktig för demokrati och gemenskap. Uppdelningen av elever och olikvärdigheten som följd av det fria skolvalet och friskolorna bryter sönder vårt offentliga skolsystem, vårt samhälle, och på sikt också vår demokrati, skriver Catarina Thestrup.
En klassisk utbildning är Europas kitt och i grund och botten ett demokratiprojekt. Ida Östenberg efterlyser en skola som prioriterar ämneskunskaper – och som kanske kan ge oss fler individer av Umberto Ecos dignitet.