90 procent av Sveriges kulturskolor kommer att tvingas dra ned på sin verksamhet. I ett land där musikexporten ofta framhävs med stolthet är det slående att man inte prioriterar kulturen mer. Det skriver Andreas Hörmark på ledarplats.
Regeringen är mer hjälpsam än de intellektuella för att vägleda den unga generationen genom litteraturen, skriver Adam Yngwe, forskningsingenjör vid Linköpings universitet.
Det räcker inte att manifestera enbart för folkhögskolan, utan en mobilisering måste ske brett eftersom basen för den deltagande demokratiska infrastrukturen är i farozonen. Det skriver Benton Wolgers, lärare Birkagårdens folkhögskola.
Andelen utsatta områden minskar något, enligt polisens senaste statistik. Samtidigt presenterar Skolinspektionen en rapport om bristande kvalitet hos förskolorna i socioekonomiskt svaga områden. Är inte det utsatthet, så säg, frågar sig Vesna Prekopic.
Att jag får svar av Friskolornas riksförbund bekräftar bara vems intressen regeringen företräder, skriver Ayla Eftekhari (S), kommunalråd i Sundbyberg, i en replik.
Forskarna Gulz, Haake och Sjödén ifrågasätter skolans trender och menar att de bygger på myter, bland annat differentierad undervisning. Det är tydligt att förvirring råder kring begreppen, vilket även Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson lyfter i sitt svar till forskarna. Här bemöter vi forskarnas syn och delar med oss av Eskilstunas tolkning av differentierad undervisning.
När resultaten i senaste Pisa-undersökningen nu presenteras finns det säkert en del att lära. Men alltför stora växlar finns faktiskt inte att dra på en undersökning. Så, panikreagera inte på Pisa-resultaten. Då riskerar debatten att stjälpa mer än att hjälpa. Det skriver Anders Henriksson, och Madelaine Jakobsson, SKR.
Högstadieläraren Pontus Vesterberg är inte nöjd med Skolnspektionens svar på hans kritik mot deras rapport om lärmiljöer för elever med npf – eftersom han tycker att den tyvärr ger honom rätt.
Bakom den fjärde luckan i Ledarsidans julkalender tittar vi runt hörnet. Där har vi sannolikt skolverktyg som inte bara analyserar vad du kan, utan också på vilket sätt du lär dig bäst.