Var finns beslutet i LR om att vi ska medverka till att försvåra hårt arbetande människors möjligheter att försvara sina intressen? skriver debattörerna.
Våra medlemmar anser inte att skolan har rustat dem för arbetsmarknaden. Skolorna måste börja ta sitt ansvar, skriver Sveriges Dövas Ungdomsförbund, Unga Hörselskadade och Dövblind Ungdom.
Om Sverige ska klara av de utmaningar utbildningssystemet och arbetsmarknaden står inför måste det finnas god tillgång till studie- och yrkesvägledning av hög kvalitet. Den nya regeringen måste inse allvaret och att det behöver göras rejäla satsningar på yrkesgruppen, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, och Göran Arrius, Saco.
Skolplattform, skolwebb, skolblogg, skolportal. "Kärt" barn har många namn. Sven Olov Karlsson ger en liten lektion i vedermödorna kring ett allt vanligare verktyg.
Blågröna Växjö skriver i Smålandsposten den 21 januari om hur nya mätningar av den svenska skolan visar att Växjö går framåt i kunskapsmål och behörighet hos personal. Detta stämmer och gläder naturligtvis även oss vänsterpartister.
Regeringsöverenskommelsens stopp för nya konfessionella friskolor står i strid med att samfundsdrivna skolor är en del av den svenska modellen, skriver Martin Tunström på ledarplats.
Ojämlikheten i skolan riskerar att öka med de borgerliga partiernas politik. De prioriterar eleverna som klarar sig bäst i skolan samtidigt som de slopar viktiga jämlikhetssatsningar. Vänsterpartiet kommer motsätta sig alla reformer som riskerar att splittra skolan, skriver Jenny Broman (V), oppositionskommunalråd.
Skolan är det viktigaste verktyget för social rörlighet och för att skydda barn från att hamna i utanförskap. Därför satsar vi extra på barnen i vår budget som antogs av riksdagen i december. Inga barn ska lämnas bakom, skriver Erik Bengtzboe (M) och Marie-Louise Hänel Sandström (M).
Förskolan ska inte fokusera på undervisning, det ska handla om att ge barnen en plats för lek, kreativitet och socialt samspel, skriver Isak Skogstad, lärare och skoldebattör.
Den nya regeringen bör avskaffa systemet med meritpoäng i gymnasiet. Istället behövs en strategi för bättre kunskaper i språk i den svenska skolan. Det skriver före detta gymnasiechef Tommy Sandebring.