Vad ska vi göra med skolan? I 73-punktsprogrammet framgår att satsningar på skolan ska göras, och steg mot förstatligande ska göras, skriver Maja Nordström på ledarplats.
Sedan mitten av 1990-talet har läraryrkets gradvis sjunkande status, arbetsvillkor och löner allt kraftigare slagit igenom i form av stora problem att attrahera nya kompetenta lärare, skriver Jimmy Loord (KD), riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson.
Varför alla dessa adhd-diagnoser i Sverige? Katarina Bjärvall undersöker i sin bok diagnosboomen och industrin som lever på den. Bara en blind kan undgå att se sambandet mellan den eskalerande psykiska ohälsan och det digitala missbruket, menar Fredrik Svenaeus, författare och professor vid Södertörns högskola.
Årets svensk, Hamid Zafar, har gjort sig känd som rektorn som lyfte en av landets sämsta skolor. Tillsammans med skolledningen införde han en rad enkla rutiner och regler, och såg till att varje dumhet fick konsekvenser i form av skriftliga varningar och avstängningar. Notan för skadegörelse fick elevernas familjer själva betala, skriver DN på ledarsidan.
Skolinspektionens agerande mot en skola i Botkyrka visar att staten måste ta ett större ansvar för vad den gör, skriver Matz Nilsson, Sveriges skolledarförbund.
Om högre utbildning och forskning ska kunna göra allt det som förväntas – då måste ministern för högre utbildning och forskning ta Styr- och resursutredningen från bordet och omsätta den i verklig politik. Det skriver Jacob Adamowicz, Sveriges förenade studentkårer, och Mats Ericson, Sveriges universitetslärare och forskare.
Det är dags att utbildningsminister plockar fram tombolan och de andra idéerna från skolkommissionen. Det räcker inte att prata om skolsegregationen. Nu måste något göras, skriver Aftonbladet på ledarplats.
Genom “lätt kontroll” av det fria skolvalet tror OECD att Sverige kan äta kakan och ha den kvar – alltså minska skolvalets segregerande effekter men behålla friheten. För att öka integrationen i svenska skolan föreslår organisationen att Sverige ska satsa på både ökade lärarlöner och bättre arbetsmiljö – goda råd som också riskerar att bli…
Lärarfacken behöver uppmärksamma problemet med ofinansierade löneökningar, inte berömma kommuner som ökar lärares arbetsbelastning, skriver Åsa Plesner och Marcus Larsson på tankesmedjan Balans.
Utan modersmålslärare och studiehandledare i samma organisatoriska enhet som övriga lärare blir allt tal om att flerspråkiga elever ska få använda alla sina språkliga resurser bara tomma ord, skriver Ulla Damber, lektor i pedagogik, Mittuniversitetet, m.fl.
Skolmisslyckanden och ojämlika resultat blir elevernas och deras familjers eget ansvar, medan privata och kommunala skolor, och det system som skapar skillnaderna, inte ifrågasätts, skriver en grupp forskare som i fler år studerat den växande skolsegregationen.