I en replik på vår debattartikel påstås det att vi likställer konfessionella inslag i allmänhet och barnaga. Det gjorde vi inte. Vi skrev att ett förbud mot barnaga och ett stopp för religiösa friskolor är exempel på åtgärder för att stärka barns rättigheter, skriver Anna Bergström och Ulf Gustafsson, Humanisterna, i en replik.
Sexualundervisningen kommer inte alla unga i Sverige till del. Till exempel behöver sexualitet och relationer bli en del av nyanländas språkintroduktion på gymnasiet, skriver Hans Linde, RFSU.
Friluftsliv har länge fått stå tillbaka för bollspel och övningar som syftar till att förbättra elevernas kondition och styrka i skolämnet idrott och hälsa. Hur kan det komma sig när det under alla år funnits tydliga instruktioner till lärarna att friluftsliv, allemansrätt och utevistelse är viktiga inslag i läroplanen, undrar Per Nilsson, Gymnastik- och idrottshögskolan,…
Trots en utförlig regeringsförklaring av statsministern saknades i talet det område som utgör den största andelen av den offentliga sektorn – universitet och högskolor. Det finns en rad frågor, bland annat rörande otrygghet, karriärproblem och grundforskning, som regeringen måste ta tag i, skriver Leif Lewin, professor emeritus i statskunskap.
Hade särskilt begåvade elever fått det stöd de haft rätt till hela tiden hade de kunnat blomstra i den potential som istället kom att användas till att överleva en skoldag i taget”, skriver Pia Rehn Bergander, rådgivare Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Social innovation behövs för att skapa inkludering för nyanlända. Det är dags att våga tänka utanför ramarna. Unionen och We Link Sweden har flera konkreta förslag för hur integrationen kan förbättras, skriver Henrik Ehrenberg, Dubon, Samhällspolitisk chef Unionen, Maria Nilsson,ordförande Unionen Stockholm,, och Hugo Ortiz, We Link Sweden.
Ingen svensk lärarutbildning, eller speciallärare/specialpedagogisk utbildning, verkar ge vad jag brukar kalla en praktisk kurs i ”halkkörning för lärare”, skriver Jan Henning Pettersson, pensionerad lärare och lärarutbildare inom det specialpedagogiska fältet.
Under Björklunds åtta år som minister föll Sverige dramatiskt i de internationella kunskapsmätningar som gjordes och för varje år blev en allt lägre andel av landets elever behöriga till gymnasiet, skriver Daniel Swedin på ledarplats.
Folkhögskolerektorernas påstående att staten vill skapa register över människor med funktionsnedsättningar är fel. Genom statistik går det att åstadkomma en förändring till det positiva för dessa personer, skriver fyra företrädare för funktionshinderrörelsen, i en replik.
Alltför många unga saknar utbildning som efterfrågas på arbetsmarknaden. Situationen är särskilt problematisk i Malmö. Att minska ungas marginalisering i relation till arbetsliv och sociala trygghetssystem bör vara prioriterade frågor på den politiska agendan efter januariavtalet, skriver Jonas Olofsson, professor i socialpolitik Malmö universitet.
Universitet och högskolorska ha bra förutsättningar att bedriva framstående forskning, utbildning av hög kvalitet och bidra till en stark kompetensförsörjning. Det är nödvändigt för högskolan, men också för hela vårt samhälle. Därför är frågorna som Sveriges förenade studentkårer och Sveriges universitetslärare och forskare lyfter viktiga, skriver Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, i…