Det är aldrig rätt att störa ett läsande barn, och det är heller aldrig rätt att störa ett barn som får undervisning för att lära sig läsa. Om vi kan få den insikten att sjunka in hos landets barnombudsmän, så kan vi hitta det verkliga barnperspektivet, skriver lektorn Åke Strandberg.
I dag presenterar Skolverket en kvalitativ studie om hur väl gymnasieskolan lyckas med sitt uppdrag. En viktig slutsats är att de högskoleförberedande programmen i gymnasieskolan måste bli bättre på att göra eleverna förberedda för högskolan, skriver generaldirektör Peter Fredriksson.
Lärare har inte bara rätt, utan skyldighet, att vid behov skicka ut elever som stör. Om det blir nödvändigt ska de också använda fysiskt tvång, enligt BEO Caroline Dyrefors Grufman.
Diskussionen om lärares auktoritet i klassrummet är missvisande, menar tre högstadielärare på Slättgårdsskolan i Bredäng. ”Debatten har strandat. Det handlar väldigt mycket om åtgärdande, men vi måste arbeta förebyggande” säger David Backlund, speciallärare på Slättgårdsskolan.
”Var går gränsen?”, är en vanlig fråga som barn ställer till Bris. Ofta är svaret ”för länge sen”. Det finns en stor och oroande ökning av barn som söker stöd kring ämnen som mobbning, sexuella övergrepp, psykiskt våld och fysiskt våld, skriver Magnus Jägerskog, generalsekreterare, Bri
Före valet ansåg S-MP-regeringens företrädare att välfärd i bolagsform var det hemskaste som fanns näst sänkta skatter. Efter val och Januariöverenskommelse (Jök) ska värnskatten tas bort och enskilda människors valfrihet har adlats till en ”central del” av den svenska välfärdsmodellen. Kraven på socialisering av företagsdrivna friskolor har lämnats in på långtidsförvaring, skriver PJ Anders Linder…
Porrfilter kommer bromsa en del av den exponeringen för pornografi som elever utsätts för, men det behövs också en plan för hur vi ska hantera porrens konsekvenser, anser Tjejjouren Magnolia.
Med företagsmodellens intåg i högskolevärlden har lärosätena anpassat sin verksamhet för att uppfylla enkelt mätbara mål kopplade till politisk ideologi. Här skapas skriande målkonflikter som slår mot högskolans egentliga roll som självständig och kunskapssökande, skriver företrädare för stiftelsen Academic Rights Watch, som bevakar den akademiska friheten i Sverige.
När lärare och elev känner varandra väl snedvrids betygsättningen. Detta gör att grupper som redan gör sämre från sig i skolan får ett oförtjänt lågt betyg. Vår nya forskningsrapport visar att detta går ut över pojkarna i skolan, skriver forskaren Björn Tyrefors tillsammans med Petter Berg och Ola Palmgren.
Det arbetssätt som har beskrivits från Hjulstaskolan har ingenting med metoden lågaffektivt bemötande att göra. Därför blir kritiken mot metoden förfelad, skriver Bo Hejlskov Elvén tillsammans med 15 psykologer.
Med anledning av debatten i media kring Skolinspektionens och BEO:s hantering av anmälda elevkränkningar bemöter Helén Ängmo och Caroline Dyrefors Grufman här ett antal felaktiga och osakliga påståenden.