”Digitaliseringen har ett pris, det är våra barn som betalar men i slutändan hamnar notan på det samhälleliga budgetbordet”, skriver specialpedagogen Li Hillker.
Övertron till digitala verktygs förmåga att 'täppa till alla kunskapsluckor' och 'lösa alla problem', är farlig och riskerar att piska på den kunskapssegregation som redan är ett faktum”, skriver lärarna Emma Köster, Miriam Anderson och logopedstudenten Miriam Ahlström.
Anställda på skolan skulle gynnas av att låta personer som är utbildade i arbetsmiljöarbete ta över ansvaret. Lärare skulle då få mer tid att vara lärare och skolledare skulle ägna mer tid åt det pedagogiska arbetet på skolan, skriver läraren Andreas Johansson.
Min generation har misslyckats med att hantera klimatförändringens utmaningar. Jag uppmanar därför alla världsledare att komma till New York för ett möte i september med konkreta, realistiska planer för att stärka sina nationella åtaganden, skriver FN:s generalsekreterare António Guterres.
Det stämmer att det i den offentliga debatten om skolan ofta glöms bort att mycket fungerar bra i skolan. Men så länge det existerar oacceptabelt stora skillnader mellan olika skolor är det nödvändigt att fortsätta larma, skriver Vesna Prekopic på ledarplats.
2020-talet ska mötas med jämlikhet och kunskap för framtiden, står det i Socialdemokraternas kongressprogram. För att förverkliga det måste fler vägar till vidareutbildning skapas inom både högskolan och yrkeshögskolan, skriver Saco:s ordförande Göran Arrius.
Anmälningar om hot, våld och kränkningar i skolan fortsätter att öka, något som kommit att få mycket medial uppmärksamhet. Det är både bra och viktigt, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.
Socialdemokraterna borde göra mer för att återskapa en likvärdig skola i hela landet där alla elever får undervisas av utbildade lärare, skriver Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand inför S-kongressen.
Vi menar att det var marknadsbesluten – inte kommunaliseringen –som ändrade skolsystemet i grunden. Men inte en enda av de nio skolrelaterade punkterna i 73-punktsavtalet mellan regeringspartierna, Centern och Liberalerna handlar om marknadsmekanismerna i skolsektorn, skriver German Bender, Arena Idé, och Sten Svensson, Nätverket för en likvärdig skola.
Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund och Marcus Strömberg, vd för Academedia tycker att den väg Sverige valt med fritt skolval i grunden är bra, men att systemet behöver utvecklas. Det fria skolvalet måste bli tillgängligt för fler, skriver de i Dagens Industri 18/3, skriver Sten Svensson, fristående skoldebattör, i en replik.
Lärarförbundet ska ta täten i kampen för arbetsmiljön, skriver företrädare för 58 avdelningar. Jag håller helt med. Vi behöver använda hela vår samlade kraft för att få politiker och arbetsgivare att förstå vad som krävs för att få fler och friskare lärare, skriver Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande.
Allt fler frågar sig vad facken gör åt att lärare blir sjuka till följd av nedskärningarna på skolan. Ja, vad gör Lärarförbundet? Vi måste täten i kampen för arbetsmiljön, skriver ordförande och huvudskyddsombud i 58 lokalavdelningar.