Det går ju liksom inte att göra rätt här. Systemet blöder och förfaller. Och läraryrket har blivit ett omöjligt uppdrag, skriver läraren Maria Wiman i en krönikan.
I dag vill jag gratulera Joakim Malmström till det viktigaste jobbet i hela Myndighetssverige! Å 290 skolhuvudmäns vägnar vill jag önska dig stort lycka till och jag ser fram emot god dialog och samarbete framöver. Det skriver Monica Sonde, SKR.
Det är dags att skolan lär tjejer att slå tillbaka. Det är dags att det sexualiserade våldet slutar vara tjejers skuld. Det är dags att nu införa feministiskt självförsvar i skolan. Det skriver Ava Rudberg, ordförande för Ung vänster.
Låt oss ta vara på kraften som finns i hela det svenska skolsystem, lära av varandra och på allvar förbättra lärmiljön i vardagen där elever, lärare och skolledare verkar. Att skylla på friskolor kommer inte att bidra till att lösa den utmaning som Pisaresultaten tydliggör, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.
Det är inte elevers valfrihet som är boven, det är bristen på gott ledarskap, och skolor med ordningsproblem kan lära av friskolor, skriver Aaron Israelson, Friskolornas riksförbund.
I Umeås skolor satsas många skattekronor varje år på att bygga varumärken och konkurrera om elever, samtidigt som arbetstid går åt till att marknadsföra istället för att undervisa, skriver Anna Olskog, ordförande Sveriges Lärare i Umeå.
Påståendet att vi skulle välja de mest lönsamma eleverna saknar helt grund. Vi varken vill eller kan välja elever, skriver Robin Kirk Johansson, Internationella Engelska Skolan, i en replik till Linnea Lindquist.
Det är inte de unga männens lathet som är problemet, skrev Björn Werner i SvD. Lyra Ekström Lindbäck svarar att ”tjejskolan” måste fortsätta vänta sig att killarna kan lära sig källkritik, matematik och att sitta stilla på en stol.
Mer än var femte elev lämnar svensk skola utan att kunna läsa och skriva. Ett skäl är att skolan styrs av trender och pseudovetenskap, det skriver DN:s ledarredaktion.
Skolverket delar bilden att fler behöver utbildas mot yrken inom industrin. Samtidigt är behovet av arbetskraft stort inom flera områden och det är därför viktigt att se till behoven på hela arbetsmarknaden vid planering och dimensionering av gymnasial utbildning, skriver Anders Håkansson, Skolverket.