Barn ska ges möjlighet att utveckla och använda sitt modersmål, skriver ABF:s Helén Pettersson och Monica Widman Lundmark i en replik till Louise Erixon (SD).
Juni månad är en intensiv period i skolan och skolavslutningen är efterlängtad. Förutom att brottas med slutbetyg måste vi lärare numera bemöta diverse halmgubbar som sprids om hur ”skolans traditioner” är hotade, skriver läraren Mattias Axelsson.
Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsratt. Sfi-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemskap och går till förhandlingsbordet, skriver sfi-läraren Kristina Sjöberg.
Forskning visar att traditionell katederundervisning inte är lika roligt, men gör att eleverna lär sig mer. Och vad är skolan till för om inte inlärning, frågar sig läraren och kolumnisten Isak Skogstad.
Några av de religiösa friskolor som finns i dag följer inte lagen. På vilket sätt kommer vi åt dessa skolor genom att stoppa nya? I stället för att kollektivt bestraffa alla borde Skolinspektionen ges de verktyg som behövs för att kunna stänga de dåliga skolorna, skriver Hampus Hagman (KD).
Vi, som är en grupp erfarna skolledare, ser ett stort värde i att det är vi själva som utifrån vår uppbyggda kunskap och erfarenhet definierar skolledarrollen.
Att tvinga ett barn att ta av sig något barnet vill ha på sig, om det inte utgör ett hinder för pedagogiken, är att kränka barnet. Även om man gör det med goda intentioner och även om föräldrarna borde veta bättre.
Utöver att vara mycket fördomsfullt kan etableringsstoppet även leda till att Sverige bryter mot Europakonventionen och Barnkonventionen. Det skriver Martin Hallander och Samuel Dalevi från KDU Sverige.
Det är nu uppenbart att kommunerna inte förmår ta hand om skolan. Kommunsektorn kommer att sakna 38 miljarder år 2022. Skolan måste så fort som möjligt frigöras från vanvården, skriver Åsa Fahlén och samtliga distriktsordförande för Lärarnas riksförbund.
Materialet i Hitta språket är noga utprövat och utifrån enkäter vet vi att det uppskattas av lärare. Det skriver Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket.
Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.