Situationen i fritidshemmen är katastrofal efter år av nedprioriteringar. Nedskärningar i skolan har blivit samma sak som stora nedskärningar i fritidshemmet, skriver bland andra Linnea Lindquist, initiativtagare till Skolledarupproret.
Vi som undertecknar den här debattartikeln har fått nog av att våra medlemmars arbetsbelastning hela tiden ökar. Arbetsgivarens syn på det nya läraravtalet är att så länge vi har dialog om nedskärningar är det förenligt med avtalet att skära ner hur mycket som helst, skriver lokala representanter för Lärarförbundet.
Med stöd i avtalet måste vi som fackliga företrädare tillsammans sätta tryck på varje kommun. De tuffa krav som undertecknarna av debattartikeln önskar måste ställas exakt där, skriver Mathias Åström, Förhandlingschef Lärarförbundet
Ett begrepp inom socialpsykologin som visar en mindre smickrande aspekt av skapelsens krona, den tänkande människan, är kognitiv dissonans. Med detta begrepp åsyftas vår ovilja att ta till oss kunskap som går emot vår tidigare, surt förvärvade, förståelse av världen. När skoldebattören och läraren Isak Skogstad vänder sig till kognitionsvetenskapen för argument i sin kamp…
Hjälpsökande människor vill framför allt ha hjälp, de bryr sig mindre om vem det är som hjälper dem, skriver Dennis Hjelmström, skolchef i Ystad kommun, som efterlyser större samverkan mellan myndigheter för att inte barn och unga ska falla mellan stolarna.
Vi som jobbar i skolor i särskilt utsatta områden har lösningarna, skriver Linnea Lindquist, verksam rektor i Hammarkullen och initiativtagare till Skolledarupproret.
Den akademiska friheten håller på att urholkas och i vissa fall helt utplånas i vår omvärld. Ansvarig minister måste agera för att säkra en fri akademi i Sverige, skriver Mats Ericson, Sveriges universitetslärare och forskare.
Förslaget att ta bort kontrollpappret för högskoleprovet är ett olyckligt och stressframkallande ingrepp som snarast behöver dras tillbaka, skriver Mimmi Rönnqvist, Saco studentråd, och Ebba Kock, Sveriges Elevkårer.
Faktakunskaper är nödvändiga och bra – men de räcker inte. Skolan måste även lära eleverna resonera och ifrågasätta. Eva-Lotta Hultén svarar Isak Skogstad.
Nyligen har Helsingborgs elever inlett sommarlovet. Det får mig att fundera över skolans betydelse. För mig står skolan för att ge alla barn förutsättningar att bygga en bra framtid på egna meriter. Att det aldrig ska vara kön, klass eller klan som sätter gränserna. Utan bara, vad du själv vill och vad du gör, skriver…