Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Debatt"

Visar sida 564 av 736

"Det krävs mer än sunt förnuft för att kunna hantera elever"

2019-10-25
Det räcker inte att arbeta utifrån ”sunt förnuft” i skolan, vilket ordföranden för landets skolledare Matz Nilsson förordar. Det finns en risk att det som i stunden verkade sunt, i efterhand är något man ångrar. För elever med nedsatt förmåga att reglera sina känslor kan ett lågaffektivt bemötande vara det som avgör om skolan fungerar…

Wiman: Jag vill ingripa genom att finnas där för mina elever

2019-10-24
Att HD tar upp fallet med en elev som vägrade flytta på sig och blev bortlyft av en lärare har återigen aktualiserat debatten om lågaffektivt bemötande. Det pratas med rätta om att respekten måste återupprättas för Sveriges lärare. Det sägs att ordning och reda måste återinföras. Nu är det dags att kavla upp ärmarna och…

Debatt: Så blir skolan bättre i sämre tider

2019-10-24
En sak måste vi vara överens om, de utmaningar som Östersund och dess grannkommuner står inför kan inte mötas med nedskärningar inom skola och utbildning. Tillsammans kan vi säkra förutsättningarna för att elever ges goda möjligheter att klara skolan, även i sämre ekonomiska tider, skriver förbundsordförande Matz Nilsson och Östersunds lokalavdelningsordförande Mona D Libeck.

Förskolan är ojämlik – det drabbar barnen

2019-10-24
Vi måste diskutera hur vi bygger ett socialt hållbart samhälle där även barn som förlorat trygghet och sociala sammanhang inkluderas. Nästa år blir barnkonventionen lag. Att stärka förskolans förutsättningar att verka socialt utjämnande borde vara centralt för en politik som stärker barns rättigheter, skriver Magnus Jägerskog, Bris, och Sven Persson, professor i pedagogik.
1563564565736