Elever slår mig som lärare mindre med lågaffektivt bemötande. Bråkstakar kan bli snälla om de lär sig hur de kan agera annorlunda, skriver Kalle Tägt, lärare i en specialskola, på DN Åsikt.
Det är sorgligt att debatten om skolan präglas av ett så högt tonläge. Jag har aldrig sagt att lågaffektivt bemötande inte kan ingå i en lärares repertoar. Däremot bör de arbetssätt en skola väljer alltid förankras hos personalen innan de implementeras, replikerar Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.
Gå inte över ån efter vatten! Den arbetskraft företagen behöver finns här! Jag pratar om de ungdomar som idag har tillfälliga uppehållstillstånd för gymnasiestudier och som snart kommer ut på arbetsmarknaden, skriver Eva Brandsma, ordförande Frivilliga familjehem på Värmdö, en ideell förening som stöttar ensamkommande, i en replik.
Jag är den förste att säga att lärarutbildningarna behöver reformeras. Metodik, praktik, utbildningspsykologi etc behöver stärkas. Jag menar också att OECD:s förslag om att samla ihop dem och göra professionsinslaget tydligare är en utmärkt utgångspunkt. Men jag vill på inga villkor se att utbildningarna flyttas ut från universiteten eller ersätts av någon annan aktör än…
Skolverket kämpar för att göra skolan till vad man betraktar som en neutral plats. Expressens Joel Halldorf påpekar att barn måste lära känna den kultur som formar oss.
Sverige satsar stora belopp på skolan, förväntningarna på goda resultat är höga. När skolans styrdokument nu ska förändras är det viktigt med en konstruktiv debatt där det kastas ljus på flera perspektiv och att det finns en samsyn när beslut ska tas, skriver Johan Olsson och Karin Rebas, Svenskt Näringsliv.
Sveriges kommuner ropar på hjälp. Den här regeringen varken hör eller ser. Statsministern tar inte ansvar och kan inte ens ge ett svar. I stället skyller han än en gång ifrån sig. Gymnasielagen borde aldrig ha införts, skriver Ulf Kristersson (M), m.fl.