SD:s förslag går på många sätt rakt emot skolans lagstadgade uppdrag om att arbeta för jämlikhet. Det skriver Ebba Kock, Sveriges Elevkårer, i en replik.
Att neka en stor grupp elever som har det svårt i skolan möjligheten att skaffa sig yrkeskunskaper i gymnasiet är motsatsen till att värna om dessa elevers livschanser. Det skriver författarna till Långtidsutredningen i en replik.
Långsiktighet och stabilitet i skolors ledarskap är centralt för goda resultat och bra arbetsmiljö. I en aktuell forskningsrapport konstateras att snabba byten på rektorsposter ger försämrade elevresultat och ökad omsättning i lärarkollegiet. Sveriges Skolledarförbund uppmanar Skövde kommun att säkerställa att de ger sina rektorer bästa möjliga förutsättningar att bygga starka organisationer med kapacitet att hjälpa…
Svensk skola är mindre likvärdig än skolan i övriga Norden, trots en glädjande förbättring gällande kunskapsresultaten i den senaste Pisa-undersökningen. Den dystra likvärdighetstrenden visar att inte bara skolan, utan samhället, håller på att slitas isär. Vad Sverige behöver är en stat som tar ett helhetsansvar för skolan. Det måste ske nu, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas…
Ska Sveriges Pisa-resultat ytterligare förbättras och likvärdigheten öka behövs en tioårig grundskola. Att inte satsa ordentligt på det vore förödande. Det skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Det ligger alltså nära till hands att utgå från att flera av förändringarna som skett i skolan på senare år har lett till önskad effekt. Som ökat fokus på faktakunskaper, mer traditionell undervisning, tidigare betyg och fler nationella prov, vilket inte är samma sak som att allt är bra, skriver Kkuriren på ledarplats.
Uppgången i Pisamätningen är en efterlängtad julklapp till ett Sverige som har tappat framtidstron. Men det är alldeles för tidigt att andas ut, skriver Expressen på ledarplats.
Årets Pisa-mätning visar bättre resultat för svensk skola. Men rapporten visar framför allt att Sverige faktiskt är bra på att låta de ökande samhällsklyftorna återspeglas inom skolan. Och så kan det inte få fortsätta, skriver Vänsterpartiets Daniel Riazat.
Skolverket sammanfattar det som att Sverige är på rätt väg när det gäller kunskapsresultaten men att mycket återstår att göra när det gäller likvärdigheten, alltså hur väl skolan lyckas med att ge alla elever, oavsett bakgrund och oavsett vilken skola de går på, samma möjligheter att utvecklas, skriver Mats Skogkär på ledarplats.
Det är mycket glädjande att svenska 15-åringar nu presterar över OECD-genomsnittet inom alla tre ämnesområden som PISA undersöker. Det är dock långt ifrån tillräckligt för att återupprätta Sverige som kunskapsnation. Det viktiga nu är att inte slå sig till ro, satsningar på skolan måste fortsätta, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.