Det är lätt att uppfatta kommunernas rigida inställning till hemarbete, som att behovet av att kontrollera personalen överskuggar folkhälsoaspekten. Frihet under ansvar är den normala utgångspunkten för professionella yrkesgruppers arbete, vilket borde omfatta även lärare, skriver Hans-Erik Carlborg, gymnasielärare och aktiv i Lärarförbundet.
För att hjälpa de som drabbas av varsel och en tuffare arbetsmarknad lägger vi ett omfattande krispaket, med ökade möjligheter att vidareutbilda sig eller ställa om, skriver Matilda Ernkrans (S), högskoleminister.
Att skolor använder lärplattformar och digitala läromedel som inte fungerar för barn och unga med funktionsnedsättning är en riktig skandal. Webbtillgänglighet är inte raketforskning. Det handlar om att ställa krav när man upphandlar och kontrollera att de system man använder uppfyller dessa krav, skriver Funkas forsknings- och innovationschef Susanna Laurin.
Det krävs betydligt mer för att kunna prestera goda skolresultat på distans – som krävs på grund av coronaviruset – än i vanlig skolgång. Ge årets studenter en egen kvot till högskolan, skriver Mimmi Rönnqvist och Lina Arvidsson i Sacos studentråd.
Om ni föräldrar inte gör samma bedömning som förskolans personal om era barns hälsa – ta ändå hänsyn till vad personalen säger. Det handlar både om smittskydd och om arbetsmiljö, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet
Den svenska skolan slår i regel ut var tredje elev, den saknar flera tusen lärare och digitaliseringen har varit lika ojämnt spridd som kunskapsutvecklingen. Därför måste vi inse att ett stort kunskapstapp är ofrånkomligt, skriver Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén.
”I dag bör vi alla förhålla oss ödmjukt gentemot de möjligheter som den digitala distansundervisningen erbjuder. I morgon behövs en stor dos eftertanke”, skriver Sophie Zail, förstelärare i svenska och psykologi.
Corona-pandemin visar tydligt att skolan inte har förändrats i takt med övriga samhället. Om skolorna stänger ner så kommer skolan ha problem att klara av undervisningen då både teknik med fjärrundervisning och digitala verktyg inte finns på plats, skriver bland andra Patrick Stenman Hem & Skola
Det är orimligt att kräva att ensamkommande ska få fast jobb efter gymnasiet med tanke på den senaste tidens utveckling av coronapandemin i samhället. Det skriver studenten Najib Bege, som själv kom som ensamkommande för nio år sedan.