Föräldrar väljer bort förskolan när det är för kallt eller dåligt väder, enligt förskolechefen Katarina Weidenhaijn. "De som håller sina barn hemma i dåligt väder är större problem för oss än de som tycker att barnen är ute för lite", säger hon.
Ikväll sammanträder politikerna i Göteborgs förskolenämnd, för att diskutera ytterligare neddragningar och tvångsförflyttning av personal. Finns det någon där som vågar stå emot och prioritera våra barns framtid? skriver Sofia Zettermark, ST-läkare och tvåbarnsmamma.
Enligt Skolverkets väljer en överväldigande majoritet av gymnasieeleverna den akademiska vägen i stället för yrkesutbildningar. Detta trots att det finns ett brett utbud av yrkesinriktade program som starkt efterfrågas på arbetsmarknaden, skriver Magnus N:son Engelbäck, Företagarna m.fl.
När vi är unga är analyser gällande utbildning mycket högt på våra agendor. Vad kommer att ge oss det vi önskar? skriver Ulrica Bennesved, Svenskt Näringsliv.
Jobbet måste göras i skolan av dem som verkar där. Styrmedlen finns redan. Det behövs ingen ytterligare lagstiftning men det behövs rektorer som vet vad som ligger i uppdraget och har kraft att agera i linje härmed, skriver Lennart Phalen, fd skolledare.
Tanken att läraren ska anpassa undervisningen efter varje enskild elev i klassrummet skapar i själva verket sämre lärande för alla, skriver Anna-Karin Wyndhamn på ledarplats.
I december presenterades OECD:s Pisa-undersökning. Med få undantag tappar alla länder jämfört med Pisa 2018. Sverige tappar rejält och trenden med en avtagande likvärdighet i svensk skola bekräftas tyvärr återigen, skriver Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.
Skolans idé om inkludering och mer av extra anpassningar har i praktiken lett till exkludering för många elever. Detta vill vi nu förändra, skriver skolminister Lotta Edholm med flera liberaler.
De kommuner och många fristående skolor som inte tar del av regeringens läromedelsmiljoner måste svara för sig. Det skriver Martin Tunström i en ledare.
Kundtänkandet slår mot förskolan och skolan i Karlstad, när lärare förväntas svara på mejl i princip dygnet runt eller utföra uppgifter som ligger helt utanför deras läraruppdrag i stället för att kunna koncentrera sig på verksamheten, skriver Sveriges Lärares Pontus Larson och Catherine Sonesson.