Det är falskt att nyttan av modersmålsundervisning inte kan bevisas i forskning, som KD-politikern Peter Kullgren hävdat. Det skriver sju lärare och forskare i flerspråkighet.
Förslaget från S-politiker om förskola från två års ålder är drastiskt, desperat och innebär ett stort intrång i den personliga friheten. Vägen till ett jämlikt samhälle börjar i en förälders trygga famn, skriver Caroline Höglund och Evelina Hägglund, Hemmaföräldrars Riksorganisation.
Föräldrar i Trollhättan protesterar mot att barn från utsatta områden, när deras skola läggs ned, ska flyttas till deras barns skolor. Om vi vill ha ett tolerant samhälle måste barn från olika socioekonomiska bakgrunder mötas, skriver Linnéa Lindquist, rektor.
KD:s partisekreterare Peter Kullgren menar att rätten till modersmålsundervisning borde tas bort. Vi vänder oss emot den människosynen och vill med all vår samlade kunskap och erfarenhet betona att rätten till modersmålsundervisning ger vinster både på individ och samhällsnivå, skriver debattörerna.
För omkring femtio år sedan kunde en enda läromedelsserie per läsår sälja för belopp som, räknat i dagens penningvärde, överstiger vad flera av de i dag befintliga läromedelsförlagen omsätter totalt på ett år. En oerhörd nedgång har drabbat läromedelsbranschen under de senaste decennierna, skriver Rolf Ekelund, fd.läromedelsförläggare.
För oss är det självklart att i dag underteckna Deklaration för en stark demokrati. Vi åtar oss att, hundra år efter demokratins och rösträttens införande, bidra till att stärka demokratin. Det skriver företrädare för Sveriges universitetslärare och forskare, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Skolledarförbund och Kommittén Demokratin 10
Kristdemokraternas förslag inom barnomsorgen förstärker segregation och utanförskap. Barn som har behov av små grupper måste istället få det behovet mött inom förskolan, skriver Kadir Kasirga (S), oppositionsborgarråd i Stockholm, i en replik.
Antonella Tiozzo Lundin har jobbat som modersmålslärare sedan 2000. Här ger hon svar på tal till Kristdemokraterna, som vill slopa modersmålsundervisningen. Antonella Tiozzo Lundin vill bjuda in politikerna till en lektion.
I Sverige finns det också en gammal ideologisk tradition av att elever som får undervisning på sitt modersmål också ska tillgodogöra sig det svenska språket snabbare. Som rektor på två mångkulturella skolor där över 50 procent av eleverna hade undervisning på modersmålet så är jag inte alls säker på en sådan effekt. Det skriver krönikören…
Att en rektor på en skola i ett utsatt område så tydligt spelar ned lärarens roll och vad som händer i klassrummet och i stället betonar att elevens bakgrund är det avgörande, är minst sagt oroande, replikerar Friskolornas riksförbunds vd Ulla Hamilton.