Politiken behöver bita i det sura äpplet och inse att skolpengssystemet var feltänkt från början. Den extrema etableringsfrihet som systemet skapat är osund, skriver Erik Söderlind, advokat och specialist inom konkurrensrätt.
Den svenska skolan blir allt mer digitaliserad med en skärm per elev. Risken är att eleverna fastnar i spel, videor och sociala medier på lektionerna. Men lärarna saknar de nödvändiga digitala verktygen för att hjälpa dem, skriver läraren Hannes Heidarsson.
Vi är alla eniga med dig om att skola är viktigt, Anna Ekström – men våra medmänniskors liv är viktigare. Stäng alla smittvägar du kan nu, annars kommer den här julen bli ett otäckt trauma för alla, inklusive alla våra elever! skriver skolexperten Per Kornhall.
Medan lärare pressat upp resultaten driver systemet skolan isär. Och all erfarenhet visar att om du har växande klyftor mellan elever och skolor så kan resultaten inte i längden fortsätta stiga.”, skriver tidigare utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).
Sverige har på några decennier gått från mångfald till likriktning inom barnomsorgen. Ideologiska mål, facklig opinionsbildning och ekonomiska begränsningar har gjort förskolan till det enda politiskt accepterade valet. Malin Lernfelt beskriver hur något som började som en praktisk nödvändighet blivit upphöjt till ideal bortom kritik, och hur barnens bästa blev sekundärt.
Friskolorna är berikande och har en självklar plats i den svenska skolverksamheten. Men om det nuvarande systemet ska behållas måste det reformeras, skriver DN:s ledarredaktion.
Fredrik Johansson diskuterar den nya gymnasielagen med de migrationspolitiska talespersonerna för Moderaterna och Miljöpartiet, med kommentar av Tove Lifvendahl. (webb-radio)