Både valfrihet och likvärdighet måste värnas, skriver företrädare för både S-studenter och C-studenter, som trots ideologiska skillnader är ense om viktiga förslag för att komma vidare i skolpolitiken.
Det blåser kallt just nu. Känner ni också vinden? Sveriges lärare har jobbat hårt i pandemins år och jag är rädd att rädslan och stressen har förhärdat oss, vindpinat oss till att ibland bli mer hätska än vad som är värdigt vårt yrke, skriver Marie Wiman i en krönika.
Istället för att begrunda fakta prioriterar SD friskolelobbyns ekonomiska egenintressen, skriver Gunilla Svantorp, (S) ordförande i utbildningsutskottet.
Våra medarbetare är inte mindre hängivna sin uppgift än personal i kommunala skolor. Jag känner stort behov att försvara dem när de utsätts för så orättvisa anklagelser som i den ensidiga debatten de senaste månaderna, skriver Barbara Bergström, grundare till Internationella engelska skolan.
Liberalernas främsta prioritet inom skolpolitiken är vikten av studiero och trygghet; vilket är grunden för en effektiv kunskapsskola, skriver Liberalerna Roger Haddad och Mikael Wallin.
Myndigheten för yrkeshögskolan har flera gånger uppmärksammat kompetensbristen inom it och ökar antalet utbildningsplatser inom området kraftigt, skriver enhetschefen Jenny Twana som svar på kritiken från Consid tidigare i veckan.
Regeringens förslag om ökad kvalitet i lärarutbildningen innebär att kognitionsvetenskap integreras i utbildningen i en helt annan omfattning än tidigare. Det här ger stora möjligheter att stärka elevers lärande i den svenska skolan, skriver medlemmar i Sveriges kognitionsvetenskapliga förening (SweCog).
Det är för lönsamt och lätt för skolor att hålla sig med obehöriga lärare. Det kan göra läraryrket än mer oattraktivt än i dag, skriver Expressen på ledarplats.
Jämfört med andra akademikergrupper har inte lärare en konkurrenskraftig lön. Inte minst erfarna lärare måste ges en löneutveckling som speglar deras faktiska insats, ansvar och betydelse, skriver Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand