Gunilla Svantorp är inne på ett mycket farligt och sluttande plan för inte bara utbildningsväsendet utan hela samhället, skriver Carola Lemne, styrelseordförande IES.
I kampen mot ett farligt och smittosamt virus kan icke tredjeårselevers längtan få gå före. Vi får stå pall. För att vi vill ha en morgondag som är bättre än gårdagen. Med nära och kära i liv, skriver Rasmus S Andersson, gymnasieelev och ledamot i MUF Kungsbacka.
Lösningen för studenter är inte höjt studiemedel, utan att bidragsdelen avskaffas och lånedelen höjs. Dessutom behöver utbildning kvalitetssäkras och utbildning ska betala sig bättre på arbetsmarknaden, skriver Moderata Studenter i en replik.
Det är möjligt att ställa en autismdiagnos redan i två års åldern och därför spelar förskole- och skolpersonal en viktig roll för att upptäcka tecken på autism., skriver Agneta Söder, skolexpert på Autism- och Aspergerförbundet.
Det krävs kraftiga åtgärder från huvudmännen för att höja läraryrkets attraktivitet och motverka lärarbristen. Frågan är om de ansvariga för skolan har problemlösningsförmågan, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Låt de nationella proven rättas externt och knyt betygssnittet till provresultaten. Då försvinner skolornas möjlighet att sätta glädjebetyg, skriver DN på ledarplats.
Läget för judiska skolelever i Malmö är mycket oroande. I en ny rapport finns en betoning på Mellanösternkonflikten kopplat till tydliga uttryck för antisemitism. Samtliga intervjuade judiska elever säger att judar håller sig ifrån vissa Malmöskolor då de inte känner sig säkra där, skriver Aron Verständig, Petra Kahn Nord och Nina Tojzner.
För att säkra kvaliteten i förskolan behövs en omstart som innebär att kompetensförsörjningen säkras, arbetsvillkoren görs hållbara och finansieringen uthållig. Ett viktigt och första steg vore en genomgripande utredning som har mandat att föreslå åtgärder, skriver riksdagsledamoten Noria Manouchi (M) och Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara.
Statsbidrag till vinstsyftande skolor riskerar att hamna i ägarnas fickor istället för att gagna eleverna. Men detta blundar Statskontoret för i en ny rapport, skriver skoldebattören Boel Vallgårda.