Detta är en replik på artikeln "Så kan skolmatematikens kris lösas" (19/3) där Claes Johnson förespråkar sitt undervisningsmaterial "DigiMat" som en möjlig lösning på krisen i skolmatematiken.
Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, och Gunilla Svantorp, ordförande utbildningsutskottet, debattartikel, Barometern, den 26 mars 2021.
Det är ironiskt att en företrädare för Moderata studenter försöker svartmåla regeringen, när det egentligen är M som utgör ett hot mot den akademiska friheten, skriver Alva Cedergren, S-studenter.
De regler som Skolverket och Nicklas Mörk vill införa får katastrofala konsekvenser för elever, lärare, avnämare och mottagande skolor, skriver Per Måhl i en replik.
Beslutet att öppna gymnasieskolorna igen var rimligt. Pandemibekämpningen är en balansgång mellan folkhälsorisker, och i det här fallet ligger gymnasieelevernas utbildningsframtid och psykosociala hälsa i den andra vågskålen, skriver Tobias Wikström på ledarplats.
Vaccinera oss och vi ska med glädje öppna upp för alla fina elever som verkligen behöver sin skola! skriver Maria Löfgren Nicolai, skriver i ett öppet brev till utbildningsminister Anna Ekström.
Den 1 april upphör rekommendationen till gymnasieskolor om att blanda distans-, fjärr- och närundervisning. Många elever andades säkert ut när Anna Ekström (S), meddelade beslutet på torsdagen. Men går det att verkställa på ett smittsäkert vis? skriver Sydsvenskans Tobias Lindberg.
Vad tror utbildningsministern att Sveriges skolor har gjort det senaste året? Att upprepa samma instruktion, att ständigt skjuta över ansvaret på huvudmän, lärare och pedagoger som det senaste året har slitit, ställt om, ställt in, anpassat och mer eller mindre trollat med knäna är i mina ögon respektlöst, skriver gymnasieläraren Daniel Henriksson.